Vērtībās balstītas ģimenes pratības un seksuālās izglītības veicināšana Latvijas izglītības sistēmā

Projekta nosaukums: Vērtībās balstītas ģimenes pratības un seksuālās izglītības veicināšana Latvijas izglītības sistēmā
Projekta granta līguma numurs: LU-BA-PA-2024/1-0011
Projekta vadītājs (zinātniskais): Manuels Fernandess-Gonsaless
Projekta īstenošanas termiņš: 01.09.2024.-28.02.2026.
Projekta kopējais finansējums: 200 000 EUR
Projekta mērķis: šī pētījuma mērķi ir (1) izpētīt vērtībās balstītu ģimenes pratību un seksuālo izglītību (VB-GP&SI) Latvijas izglītības sistēmā – tās izpratni, vajadzības, un esošo materiālu vērtīborientāciju; un (2) izpētīt starptautiskās labās prakses piemērus kā pamats mācību materiālu izveidei VB-GP&SI veicināšanai.
Projekta rezultāti: iesniegta publikācija – 3, zinātniskās datubāzes un datu kopas – 1, ziņojumi par rīcībpolitikas ieteikumiem un rīcībpolitiku ietekmi – 1, iesniegts projekta pieteikums – 1, citi pētniecības specifikai atbilstoši projekta rezultāti – tiešsaistes platforma atjaunināta ar VB-GP&SI materiāliem

PROJEKTA GAITAS ATSKAITE

Pārskata periods: 2024. gada 1. janvāris - 2024. gada 31. marts

Projekta pētnieki ir piedalījušies ar ziņojumiem vairākos informatīvajos pasākumos:
07.01.2025. Manuels Fernandes ir piedalījies informatīvajā pasākumā "Iepazīsti IZPF pētniekus!" un iepazīstināja LU IZPF kolēģus (ap 25 dalībniekiem) ar saviem vadītajiem projektiem, t.sk. ar šo projektu.. 

24.01.2025. Manuels Fernandess ir piedalījies konferencē “Kristīgā izglītība Latvijā: Izaicinājumi un ieguvumi” https://katolis.lv/2025/01/katolu-gimnazija-aicina-uz-konferenci-par-kristigo-izglitibu-latvija/ ar referātu “Ģimenes veidošanas vērtībās balstīta tikumiskā dzimumaudzināšana​. Pamatnostādnes un akcenti jauniešu kristīgā izglītošanā”.

11.02.2025. Irina Maslo iepazīstināja 9th World Conference on Qualitative Research dalībniekus ar gūtajām atziņām no kvalitatīvās interviju analīzes par jauniešu tikumisko izaugsmi, apvienojot mākslīgā intelekta un kvalitatīvo datu analīzes programmatūras iespējas. Ir publicēts pētījuma kopsavilkums “Using artificial intelligence for qualitative analysis of adolescents’ interviews about moral growth” konferences kopsavilkumu krājumā. Šī pētījuma rezultātā tika izstrādāts mākslīgā intelekta un datorprogrammas iespēju kombinēts modelis, kuru plānots izmantot ģimenes veidošanas pratības izpētei tikumiskās dzimumaudzināšanas jomā. 

13.02.2025. Andrejs Mūrnieks kopā ar Irinu Maslo un Manuelu Fernandesu uzstājās Latvijas Universitātes 83. konferences sekcijā “Perspectives of Cultural Heritage in Educational Sciences” ar referātu “Dzimumaudzināšana un ģimenes veidošanas pratības perspektīvas Latvijas Republikas normatīvajos dokumentos izglītības jomā”. Sekcijas darbībā piedalījās aptuveni 30 studenti un zinātnieki. Prezentācijā tika pamatota pētījuma nepieciešamība, balstoties uz demogrāfisko krīzi, noturīgas laulības krīzi, neskaidrību laulības un ģimenes izpratnē un seksualitātes problemātikas aktualizāciju. Prezentācija atklāja, kā LR normatīvajos dokumentos izglītības jomā tiek atspoguļota dzimumaudzināšanas un ģimenes veidošanas vērtību dimensija, ņemot vērā Latvijas sabiedrības kultūras mantojumu.

21.02.2025. Manuels Fernandess uzstājās Latvijas Universitātes 83. starptautiskās zinātniskās konferences sekcijā “Skolotāja profesionalitāte un izglītība nākotnei” ar referātu “A needs analysis instrument for supporting teachers to implement virtue-based sexuality education for family formation literacy in Latvia”. Referātā tika izcelti zinātniskie problēmjautājumi, piemēram, uzticamu zinātnisko pētījumu trūkums par ģimenes veidošanas vērtībās balstītu dzimumaudzināšanu, esošo dzimumaudzināšanas materiālu zinātniskā izvērtējuma nepietiekamība un informētības par alternatīvām starptautiskajām pieejām trūkums. Tika apspriesta pētniecības instrumenta (aptaujas anketas) zinātniskā konceptualizācija un saturs, kā arī pētījuma nozīmīgums un iespējamie rezultāti. Tika diskutēts par pētījuma aktualitāti un tā saistību ar Latvijas likumdošanu par tikumisko audzināšanu. 

2025. gada janvārī sagatavots iesniegums ar trim pielikumiem pētījuma izvērtēšanai LU Humanitāro un sociālo zinātņu pētījumu ētikas komitejā.

2025. gada februārī pētnieki ir strādājuši pie skolotāju, topošo skolotāju un vecāku aptaujas anketas pilotēšanas (datorā un mobilajā tālrunī), analizēja anketas struktūru, jautājumu formulējumus un to iekšējo saskaņotību, sniedza priekšlikumus anketas satura pilnveidei.

2025. gada martā ir izveidota darba grupa, kas strādā pie LZP FLPP projekta pieteikuma sagatavošanas 2025. gada konkursam.

2025. gada janvārī-martā komanda trīs cilvēku sastāvā (Svetlana Surikova, Lāsma Dene un Kristīne Lapiņa) veica esošo materiālu (kas pieejami latviešu valodā) apzināšanu un analīzi, lai atbildētu uz pētījuma jautājumu “Kāda ir Latvijā pieejamo ģimenes veidošanas pratības un dzimumaudzināšanas materiālu vērtību orientācija?” Šobrīd tiek identificēti un projekta pētāmo materiālu datubāzei pievienoti 84 materiāli, kas ir publicēti 2001.-2024. gadā un ietver gan mācību līdzekļus pirmsskolas bērniem un pedagogiem, pamatskolas un vidusskolas klašu skolēniem un pedagogiem (piemēram, mācību programmu paraugus, mācību grāmatas, rokasgrāmatas, izdales materiālus bioloģijā, dabaszinībās, sociālajās zinībās u.c.), gan arī citus informatīvi izglītojošos materiālus, t.sk. gan tekstuālos, gan videomateriālus, kurus piedāvā valsts institūcijas (piemēram, LR Veselības ministrija, Valsts izglītības satura centrs, Slimību profilakses un kontroles centrs, Bērnu klīniskā universitātes slimnīca), dažādas nevalstiskās organizācijas (piemēram, biedrība “Papardes zieds”, centrs “Dardedze”, Drošāka interneta centrs) un izglītības portāli (piemēram, tavaklase.lv, uzdevumi.lv, soma.lv). 

Projekta vadītājs Manuels Fernandess ir izstrādājis dokumentu analīzes šablonu, kuru veido seši analīzes aspekti: (1) attiecības un ģimenes veidošana; (2) bioloģija, dzīvība un fiziskā veselība; (3) psiholoģiskie un emocionālie aspekti; (4) dzimumdzīves (uzvedības) aspekti; (5) sociālais aspekts; (6) ētiskais aspekts.  Katrs analīzes aspekts ietver sevī 2-4 kritērijus. Katrs kritērijs ietver sevī 1-6 rādītājus. Katru rādītāju var novērtēt pēc 3-5 līmeņu skalas.

No iepriekš identificētajiem 84 materiāliem mērķtiecīgi tika atlasīti 72 jaunākie un / vai aktuālākie materiāli. Izmantojot analīzes šablonu un izvērtējot katru dokumentu atsevišķi atbilstoši analīzes šablonā definētajiem kritērijiem un rādītājiem, šobrīd ir izanalizēti 42 materiāli, t.sk. 8 videomateriāli, 29 tekstuālie materiāli un 5 jaukta tipa materiāli, kas satur gan tekstus, gan video.

Sagatavotas un nopublicētas divas informatīvās ziņas:

19.02.2025. arete.lu.lv vietnē publicēta ziņa par projekta pētnieku uzstāšanos LU 83. konferencē

“Pirmie pētījuma rezultāti par ģimenes veidošanas vērtībām un dzimumaudzināšanu prezentēti LU 83. konferencē” 

26.02.2025. LU IZPF PZI vietnē publicēta ziņa par projekta pētnieku dalību vairākās konferencēs “Ģimenes veidošanas vērtībās balstītas dzimumaudzināšanas projekta rezultāti prezentēti vairākās konferencēs” 

Divas ziņas repostētas Facebook:

09.01.2025. LU IZPF - Arete research Facebook lapā repostēta ziņa par projekta pētniecības un publicitātes aktivitātēm https://www.facebook.com/share/p/1KTk6ZKcJg/

27.02.2025. LU IZPF - Arete research Facebook lapā repostēta ziņa par projekta pētnieku dalību vairākās konferencēs https://www.facebook.com/share/p/18dmZXvLVp/

28.02.2025. Bloga ieraksts par ekspertu darbību konferencēs. https://blogi.lu.lv/manuels/2025/02/28/gimenes-pratibas-un-dzimumaudzinasanas-projekta-eksperti-dalas-ar-atzinam-starptautiskas-konferences/ 

Pārskata periods: 2024. gada 1. septembris - 2024. gada 31. decembris 

Projekta gaitā ir veikti būtiski soļi, lai izveidotu un pilnveidotu dzimumizglītības un ģimenes vērtībās balstītas izglītības teorētisko un praktisko pamatu. Pirmajā projekta posmā veikta starptautisku zinātnisku pieeju izpēte, kas ļāvusi izstrādāt teorētisko koncepciju un veidot projekta pamatdokumentus, tostarp “Projekta koncepciju” (25 lpp.), glosāriju un dzimumaudzināšanas vadlīnijas.

Ar mākslīgā intelekta rīku palīdzību izveidota sākotnējā literatūras analīze un sagatavoti kopsavilkumi prezentēšanai starptautiskās konferencēs. Piemēram, jau publicēts zinātniskā rakta kopsavilkums “Using Artificial intelligence for qualitative analysis of interviews. A case study from Latvia” konferences “World Conference on Qualitative Research: WCQR 2025” vietnē; un tiek sagatavoti kopsavilkumi dalībai “LU 83 starptautiska konferencē” (sekcijā “Perspectives of cultural heritage”), ECVA (European Character and Virtue Association) konferencē “What makes a life of flourishing? Character – Life skills – Competencies” (24.-26.06.2025., Vīne, Austrija), un ECER konferencē “Charting the Way Forward: Education, Research, Potentials and Perspectives” (Belgrade 9-12.09.2025)”

Projektā attīstīta anketa kā pētniecības rīks, kas ļauj padziļināti izprast izglītības sistēmas vajadzības. Papildus tam izveidots detalizēts "Dokumentu analīzes šablons", kas ļauj efektīvi izvērtēt pedagoģiskos un normatīvos materiālus. Nacionālajā līmenī analizēti Latvijas vēsturiskie un mūsdienu normatīvie akti, īpašu uzmanību pievēršot ģimenes vērtību atspoguļojumam. Lai paplašinātu pētījuma starptautisko dimensiju, ir uzsākta starptautisko dokumentu un programmu analīze, tostarp, UNESCO un OECD dokumentu apskats.

Lai stiprinātu projekta redzamību, ir izveidoti informatīvi materiāli un uzsākta mājaslapas izveide ar sadaļām, kas aptver pētniecības datus, dzimumaudzināšanas vadlīnijas un informatīvos resursus. Publicitātes aktivitātes ietver rakstus, intervijas un sociālo tīklu ierakstus, kas veicina projekta rezultātu pieejamību plašākai sabiedrībai (sk. www.arete.lu.lv , Facebook mājas lapā Arete research un projekta blogā).