Saules sistēmas mazo ķermeņu un auksto zvaigžņu pētījums

Ilgmārs Eglītis Latvijas Universitātes Baldones observatorijas astronomi devuši vārdus vēl divām savām atklātajām mazajām planētām. Tagad kosmosā riņķo asteroīdi Blumbahs un Canders, kas iemūžina divu izcilu Latvijas zinātnieku vārdus. 2014.gadā Latvijas Universitātes astronomi ir veikuši arī nozīmīgus un starptautiski atzītus auksto zvaigžņu pētījumus. LU Astronomijas institūta Baldones observatorijā no 2008.gada ir atklātas jau 42 mazās planētas- asteroīdi. Pēdējo piecu gadu laika tika veikti daudzkārtēji šo asteroīdu novērojumi gan Baldonē, gan citās pasaules observatorijās, lai noteiktu precīzas šo objektu orbītas. Mazā planēta Blumbahs ir 1,5km diametrā un tā nosaukta par godu Fricim Blūmbaham, kura 150.gadu jubileju svinējām 2014.gadā. 1946.gada 1.jūlijā Fricis Blumbahs kopā ar vēl pieciem Latvijas zinātniekiem veidoja Astronomijas sektoru pie Fizikas institūta un kļuva par tā pirmo vadītāju. Šī sektora dibināšana bija pirmais solis Latvijas Zinātņu akadēmijas Radioastrofizikas observatorijas (tagad LU Astronomijas institūta Baldones Astrofizikas observatorijas) izveidē. Mazā planēta Canders ir 2km diametrā. Tā nosaukta par godu Rīgā dzimušajam raķešu dzinēju konstruktoram Fridriham Canderam. Canders veica arī pirmo starpplanētu lidojumu trajektoriju aprēķināšanu. LU 2014 gadā sekmīgi tika turpināti arī auksto zvaigžņu pētījumi. Astronomijas institūta zinātnieki veica metālnabadzīgas zvaigznes HE0056-3022 spektroskopisku analīzi. Spektru novērojumi tika veikti ar  NOT  (Nordic Optical Telescope) teleskopu  Kanāriju salās. Tika veikta šīs zvaigznes ķīmiskā sastāva analīze un noteikti atmosfēras galvenie fizikālie parametri. Astronomi veica arī neitrālā vanādija spektra sīkstruktūras identifikāciju. Vanādijs ir noderīgs astronomiem, jo tiek identificēts literatūrā kā viens no elementiem, kuram ir nepietiekami precīzi atomāro datu laboratorijas mērījumi. Neitrālā vanādija līniju sīkstruktūras veiktā analīze būtiski nosaka šī atoma daudzuma novērtēšanu zvaigžņu atmosfērās un ir nozīmīga plašai astronomijas zinātnieku sabiedrībai.  „Blumbahs” un „Canders” – jauni mazo planētu nosaukumi