Izglītības modernizācija Latvijas skolās, īstenojot inovatīvu pētniecībā balstītu programmu par 21. gadsimta kompetencēm un tikumu ētikas attīstību ar virtuālās telpas atbalstu (ARETE-school)

Projekta nosaukums: Izglītības modernizācija Latvijas skolās, īstenojot inovatīvu pētniecībā balstītu programmu par 21. gadsimta kompetencēm un tikumu ētikas attīstību ar virtuālās telpas atbalstu (ARETE-school) Projekta līguma numurs: Vienošanās Nr. 1.1.1.2/VIAA/1/16/071, LU reģistrācijas Nr. ESS2017/222, finansējuma kods S217-ESS222-ZR-N-040 Projekta sadarbības partneri (ja ir): DataPro Group SIA un  Rēzeknes Tehnoloģiju Akadēmijas Reģionalistikas zinātniskais institūts. Projekta īstenošanas termiņš: 01.11.2017-31.10.2020 Projekta kopējais finansējums, LU daļa: 133,806 € ((no LU bāzes finansējuma centralizētajiem līdzekļiem 6 690,30 EUR, 5%) Projekta mērķis: Projekta mērķis ir pilnveidot pēcdoktoranta pētnieciskas prasmes un kompetenci (it īpaši Internet-based research, Big-data research, Design-based implementation research jomās), kā arī palielināt viņa zinātnisko kapacitāti, nodrošinot profesionālās attīstības iespējas zinātniskajā institūcijā un sadarbībā ar sadarbības partneriem (zinātniskā institūcija un komersantu) un ārzemju zinātniskās institūcijas. Projekta rezultāti sekmēs jauniešu personisko izaugsmi un Latvijas ekonomisko uzplaukumu, veicinot izglītības sistēmas modernizāciju, humanizāciju un orientāciju uz darba tirgu, kā arī uzlabojot attiecības starp IKT jomu un skolas izglītības jomu. Projekts balstās pārliecībā, ka šos mērķus var sasniegt, veicot skolā kopīgu, pētniecībā balstītu izglītojošu darbu jauniešu transversālo kompetenču attīstībā un tikumiska rakstura audzināšanā (TC&CE), palīdzot viņiem kļūt par harmoniskām personām, zinošiem un atbildīgiem nākotnes ekonomikas dalībniekiem. Programmas zinātniskais mērķis ir nodrošināt zinātniskos pamatus programmas ARETE-school TC&CE attīstīšanai un efektīvai ieviešanai skolās, kā arī izmantot tiešsaistes izpētes metožu iespējas Pedagoģijas pētniecībā, izmantojot inovatīvo pētniecisko platformu ARETE-research. Projekta rezultāti: 6 Zinātniskās publikācijas, 3 Pētījuma ziņojumi, 1 Jaunā tehnoloģija, un 1 Komersants, kas sadarbojas ar pētniecības institūcijām. Projektā paredzētas šādas darbības: ARETE-research tiešsaistes platformas pētniecībā balstīto modelēšanu un tās pilotēšanas zinātnisko uzraudzību, nodrošinot tās inovatīvo raksturu pedagoģiskajai pētniecībai (WP1); rakstura audzināšanas teorijas un labākās prakses salīdzinošo novērtēšanu Latvijā un angļu, spāņu un franču valodā runājošās valstīs, kā arī ar rakstura audzināšanu saistītas izglītības trūkumu analīzi Latvijā, piesaistot plašu ekspertu tīklu (WP2); izpētīt programmas optimālo modeli Latvijas kontekstā, t.sk. noskaidrojot TC&CE veicinošā skolas klimata izveides un skolotāju un vecāku iesaistīšanas pedagoģiskos priekšnosacījumus (WP3); izpētīt piemērotākās pieejas ARETE-school programmas pilotēšanai Latvijas skolās un zinātniski izvērtēt pilotēšanas rezultātus (WP4); un izpētīt programmas ieviešanas un izplatīšanas pedagoģiskos nosacījumus Latvijas kontekstā un tās ieviešanas efektivitāti (WP5). Projekta pamatā ir konsekvents partneru tīkls, tostarp divi Latvijas IKT uzņēmumi, augstākās izglītības iestādes un zinātniskās institūcijas, starptautiski atzīts pētniecības centrs, trīs izglītībā iesaistītās Valsts institūcijas un sociālie partneri (ģimeņu asociācijas un NVO).

Postdoctoral research about 21st century competences and virtue ethics development at school advances at good pace.

During the period February -April 2018 the postdoctoral research ““Modernization of school education in Latvia through an innovative research-based program on 21st century competences and virtue ethics development supported by a virtual campus (ARETE-school)” implemented by Dr. Manuel Fernandez Gonzalez in collaboration with DataPro Group SIA and Rezekne academy of technologies under the scientific supervision of prof. Iveta Ķestere, has advanced at a good pace. The results of the postdoctoral research had been presented and discussed in several national and international conferences, such as the 76th international conference of the University of Latvia (4 presentations, 3 of them in Riga and one in Alūksne), and the international conference “Competences in Music” organized by the European Association for Music at School in Jelgava (Latvia), where Dr. Fernandez pronounced the key note “Developing pupils’  transversal competencies and virtuous character in the music classroom: a neo-Aristotelian approach”. During this period, 2 new publications were submitted to international indexed journals: “Pedagogical leaders’ personality relevance for vocational education quality” for the special issue of the journal “Quality Assurance in Education”, and “Aristotelian virtue identity: commitment to grow in virtue as a central part of the sense of self” for the journal “Estudios sobre educación”. An extensive interview with the postdoctoral researcher was also published in March in the “Katoļu baznīcas vēstnesis”, and some other scientific publications are under preparation. The postdoctoral student received also guidance from colleagues of the Jubilee Centre for Charter and Virtues of the University of Birmingham in the frame of the online Master “Character and virtue education”. He attended the residential of 4 days (March 21-25) at their campus, The best, as always, was the people: engaging, interesting… we had a lot of time for exchanges, many ideas in the air... Lectures were good, 2nd year students shared about their projects. I had time to work at the library, to visit the Jubilee centre itself, and I got hard copies of many of their publications for dissemination in Latvia. For me it was also great for getting new research experience! In 36 hours I was interviewed once, I participated in a 2-hour long focus group discussion, I filled 4 different questionnaires… and I got installed in my PC the last version of NVIVO software for free at the library as BU student! The next steps of the research are the completion of the ongoing data collection about the understanding of character and virtue education in Latvia among representatives of education system at different levels (pupils, school teachers and leaders, student teachers, teacher trainers, families, etc), and the discussion of the findings with experts. An evaluation research of the implementation quality of an innovative program of character education at the Catholic gymnasium of Riga is also foreseen. This postdoctoral research is financed by the European Regional Development Fund, project No.  1.1.1.2/VIAA/1/16/071 (SAM activity project number 1.1.1.2/16/I/001) 

 

Populārzinātniskā informācija par periodu 2018. gada maijs – jūlijs

Projekts “Izglītības modernizācija Latvijas skolās, īstenojot inovatīvu pētniecībā balstītu programmu par 21. gadsimta kompetencēm un tikumu ētikas attīstību ar virtuālās telpas atbalstu (ARETE-school)” aktivitātes turpināja īstenoties pēc paredzētā plāna sājā laika posmā. Pēcdoktorants Manuel Joaquin Fernandez Gonzalez apkopoja vairāk par 1500 anketas vairākās Latvijas pilsētās, lai uzzinātu izglītības sistēmā iesaistīto personu (skolēnu, skolotāju, vecāku, pedagoģijas studentu, izglītības pārvaldes darbinieku utt.) viedokļus par skolas un skolotāju jomu skolēnu rakstura audzināšanā, kā arī jēdzienu “tikums” un “raksturs” izpratni. Tika uzsākta datu analīze par Rīgas pilsētas datu analīze. 89% no 700 Rīgas respondentiem uzskata, ka ir iespējami mērķtiecīgi audzināt bērnu morālos ieradumus un vērtības skolā caur piemērotām lekcijām, projektiem un brīvprātīgām aktivitātēm. Arī 74% uzskata, ka skola ir līdzatbildīga par šo audzinošo darbu (kopā ar vecākiem), un 68% uzskata, ka labo morālo ieradumu sekmēšana un vērtību audzināšana ir daļa no skolotāju lomas. Rezultāti arī liecina, ka raksturs un tikums ir samērā labi zināmi jēdzieni, un ka rakstura un tikumiskā audzināšana ir savstarpēji saistītas, jo tikumi nav tikai ar reliģiju saistīti. Respondentiem ir pretimnākoša attieksme pret tikumisko audzināšanu (vidēji 4,5 punkti 7 ballu skalā), un vēl labvēlīgāka – pret rakstura audzināšanu (vidēji 5 punkti 7 ballu skalā). Respondenti uzskata, ka abi audzināšanas veidi būtiski uzlabošot studentu uzvedību; rakstura audzināšana nozīmīgi uzlabotu skolēnu akadēmiskos sniegumus; un tikumiskā audzināšana sekmētu labu attiecību veidošanos un veicinātu gan individuālo, gan sociālo labklājību. Skolotāji un skolas vadītāji uzskata, ka piemērotākās aktivitātes labo morālo ieradumu veidošanai skolās ir tādas, kurās skolēni paši iesaistās savas personības veidošanās un neformālās izglītības aktivitātes. Maija mēnesī pēcdoktorants uzstājās ar referātu Rēzeknē un publicēja rakstu “Zinātniski pētnieciskais skatījums uz rakstura audzināšanu: mīti, izaicinājumi un starptautiskās perspektīvas” starptautiskās zinātniskās konferences ''Society. Integration. Education'' rakstu krājumā, kurā apkopotas un aprakstītas galvenās ar rakstura izglītību saistītās platformas angļu valodā. Jūnijā tika arī apkopots materiāls par starptautiskām rakstura audzināšanas iniciatīvām. 18-22 jūnijā tika prezentētie un diskutēti galveni pētījuma rezultāti Rīgas Domes organizētājā starptautiskajā seminārā “Supporting teachers for developing intra-personal competencies and character education at school”, kurā piedalījās vairāk par 50 starptautiski partneri, Latvijas zinātnieki un Rīgas skolotāji un darbinieki. Jūlija beigās pēcdoktorants devās komandējumā uz Somiju, kur viņš pētīja rakstura audzināšanas pilotintervences “Development of youngsters’ character growth mindset in extracurricular activities” efektivitāti un īstenošanas kvalitāti, kurā piedalījās 50 bērni un 14 audzinātaji no Latvijas, Igaunijas, Somijas un Zviedrijas Šajā laika posmā, sadarbībā ar vairākiem citiem Latvijas pētniekiem un jauniem zinātniekiem, vairākas zinātniskās publikācijas tika nosacīti pieņemtas publicēšanai ievērojamos zinātniskajos žurnālos: “Aristotelian virtue identity: commitment to grow in virtue as a central part of the sense of self” žurnālā “Estudios sobre Education”; raksts “Pedagogical leaders’ personality relevance for vocational education quality” žurnalā Quality Assurance in Education; un raksts “Latvian vocational education institution leaders’ virtues and educational leadership profile: A personality perspective of education quality” LU 76 konferences rakstu krājumam. Kopš 2018.g. jūnija postdoktorantam jauna darba adrese - Imanta 7. līnijā 1, 223. kabinetā.

PĒCDOKTORANTŪRAS PĒTĪJUMA STARPREZULTĀTI PREZENTĒTI SKOLOTĀJU KONFERENCĒ

Pēcdoktorantūras pētījuma pirmie rezultāti prezentēti Latvijas Universitātes Starpnozaru izglītības inovācijas centra rīkotajā skolotāju konferencē „Dabaszinātnes un matemātika skolā efektīvi un radoši” Ceturtdien 23. augustā Dr. Manuels Fernandezs prezentēja daļu no pēcdoktorantūras pētījuma rezultātiem ar stendu “Audzinot raksturu transversāli caur mācību priekšmetiem” Latvijas Universitātes Starpnozaru izglītības inovācijas centra rīkotajā skolotāju konferencē „Dabaszinātnes un matemātika skolā efektīvi un radoši” Latvijas Universitātes Dabaszinātņu akadēmiskais centrā. Konferenci apmeklēja ievērojams skolotāju skaits, kā arī Izglītības ministrs, Latvijas universitātes rektors, Skolas2030 vadītāji. Interese un atsaucība par pēcdoktorantūras pētījuma gaitu bija samēra liela, un tika izveidoti noderīgi kontakti sadarbībai ar skolām pētniecības jomā. Dr. Manuels Fernandezs vada pēcdoktorantūras projektu “Izglītības modernizācija Latvijas skolās, īstenojot inovatīvu pētniecībā balstītu programmu par 21. gadsimta kompetencēm un tikumu ētikas attīstību ar virtuālās telpas atbalstu (ARETE-school)” (projekta Nr. 1.1.1.2/VIAA/1/16/071) no 2017. novembra līdz 2020. gada augustam.