Valodu politikas izpēte angļu valodas vērtēšanas sistēmas ieviešanai LU

Lai veicinātu LU valodu politikas īstenošanu, nepieciešams izstrādāt uz pētījumu balstītu sistēmu, kas ļautu novērtēt personāla un studējošo angļu valodas kompetenci saskaņā ar EKP (Eiropas kopīgās pamatnostādnes valodu apguvei: mācīšanās, mācīšana, vērtēšana) izstrādātajiem kritērijiem. Tas arī palīdzētu izstrādāt teorētiski pamatotu profesionālās angļu valodas pilnveides kursus LU personālam lietišķās kompetences ietvaros saskaņā ar EKP vadlīnijām. Tādēļ laikā no 2013. g. marta līdz 31. decembrim tika īstenots pētniecības projekts Valodu politikas izpēte angļu valodas vērtēšana sistēmas ieviešanai LU.

Minētā projekta ietvaros ir veikta ES un LU valodu politikas normatīvo dokumentu un līdzšinējo lietišķās valodniecības pētījumu rezultātu analīze par valodas prasmju pilnveidi un vērtēšanu ES ietvaros. Tā liecina, ka valodas prasmju pilnveides un vērtēšanas sistēma LU ir veidojama un iedzīvināma, pamatojoties uz pētījumiem par personāla un studējošo vajadzību apzināšanu un sadarbojoties ar ES valstu institūcijām, kas nodarbojas ar starptautiski atzītu testu vērtēšanas metožu un materiālu izstrādi. Šie atzinumi kļuva par pamatu šī projekta aktivitātēm.

Pirmkārt, ir veikta LU studējošo angļu valodas prasmju selektīva izpēte kā arī LU personāla angļu valodas līmeņu situācijas izpēte (case study),  kuras rezultāti pieejami pēc pieprasījuma. Izpēte liecina, ka gan personālam, gan arī studējošajiem ir daudzveidīgas pat izteikti niansētas angļu valodas prasmju pilnveides nepieciešamības un tas ir arī attiecināms uz vajadzībām  EKP valodas prasmju līmeņu pārbaudījumu kontekstā..

Otrkārt, ir uzsākta un izvērsta sadarbība ar  starptautiskajiem partneriem Pearson Test of English  (PTE) un Pearson Training Department (PTD),  kā arī Baltic Examination Board (BEB). Tās ietvaros tika organizēta dalība pieredzes apmaiņas pasākumos par valodas prasmju noteikšanas un pilnveides jautājumiem (piemēram, 27.09.2013. notikušais BEB vebinārs, Lietišķās valodniecības centra sadarbībā ar PTD 11.04.2013 organizētais seminārs   Digitise Wisely un PTD seminārs  7.11.2013,  skat. 1. att.), kā arī dalība konferencēs par valodas politikas, apguves un testēšanas izpēti un metodoloģiju (skat. sadaļu „Dalība konferencēs”). 


1. attēls: konferences un semināri

Treškārt, pamatojoties uz valodas prasmju izpētes rezultātiem un pieredzes apmaiņas guvumiem ir izstrādāta angļu valodas prasmju vērtēšanas un pilnveides sistēma (sk. 2. attēls), kuras pamatā ir elastīga pieeja LU personāla un studējošo vajadzībām. Sistēma veidota, tā lai ikvienam pretendentam ir pieejams savām vajadzībām atbilstošs piedāvājums. Piemēram, kā pirmo soli var izvēlēties angļu valodas prasmju pilnveidi vai arī vispirms noteikt savu prasmju līmeni, lai precīzāk izvēlētos vajadzībām atbilstošāko piedāvājumu. Savukārt, ja pretendentu apmierina prasmju līmeņa noteikšanas rezultāti un pilnveide nav nepieciešama, iespējams nekavējoties kārtot starptautiski atzītu testu  atbilstoši EKP valodas prasmju līmeņiem, 


2. attēls: LU personāla un studējošo angļu valodas prasmju noteikšanas un pilnveides sistēma LVC

Ceturtkārt, projekta rezultāts ir angļu valodas pilnveides piedāvājums t.i. kursu kopums kas saturiski paredz prasmju pilnveidi gan atbilstoši EKP definētajiem līmeņiem (Angļu valodas testa PTE sagatavošanas kurss pa līmeņiem), gan arī atbilstoši dažādām LU nozarēm (piemēram,  Angļu valoda profesionāliem mērķiem: finanses/jurisprudence) , lai tādējādi, ieviešot prasmju pilnveides un testēšanas sistēmu, pilnvērtīgi iekļautos LU valodas politikas mērķu īstenošanā, t.i. angļu valodas kā starptautiskās saziņas valodas pilnveidē profesionālai izaugsmei un starptautiskai sadarbībai.  

Iepriekš minētie pētījuma rezultāti ir atspoguļoti zemāk minētās publikācijās un konferenču ziņojumos.

Karapetjana, I. Rakstveida saziņas stratēģijas akadēmiskajā diskursā. LU 72. Konference, HZF valodniecības katedras sekcija

Karapetjana, I. Academic Identity and Engagement Construction in Research Articles. 3. Starptautiskā zinātniski pētnieciskā konference: Pasaules valodas un kultūras identitāte mūsdienu pasaulē 2013.g.18.-20. Decembrim Pleskavas Valsts universitāte, Krievija (raksts pieņemts publicēšanai konferences materiālos)

Vinčela, Z. Linking adverbials in the corpus of student-composed texts. Man and the World, 2012(15)1

Vinčela, Z. Tests for various study and career options. Success and Challenges in ELT, LAVSA konference 2013 2013. g. 22.-23. augustam.