Valsts pētījumu programmas "Izglītība" projekts

Projekta nosaukums latviski: Stratēģisks ietvars izglītības speciālistu kapacitātes stiprināšanai attīstības risinājumu veidošanai skolā

Projekta nosaukums angliski: Operational framework to support capacity building of educational professionals for school improvement solution development in schools and municipalities

Projekta numurs: VPP-IZM-Izglītība-2024/1-0001

Projekta vadošais partneris: Latvijas Universitāte (LU)

Projekta vadītājs: Ģirts Burgmanis

Zinātniskā grupa: 

  1. vadošais pētnieks / zinātniskais vadītājs Ģirts Burgmanis;
  2. vadošais pētnieks / galvenais izpildītājs Dace Namsone;
  3. pētnieks / galvenais izpildītājs Pāvels Pestovs;
  4. vadošais pētnieks / izpildītājs Liena Hačatrjana;
  5. pētnieks/izpildītājs Kārlis Greitāns;
  6. pētnieks / izpildītājs (studējošais) Ildze Čakāne;

Projekta īstenošanas vadošā struktūrvienība LU ir Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultātes Starpnozaru izglītības inovāciju centrs.

Projekta īstenošanas periods: 01.10.2024. - 31.12.2026.

Projekta kopējais finansējums: 500 005,00 EUR.

Projekta mērķis: 

Izstrādāt pētījumos un pierādījumos balstītu stratēģisko ietvaru un inovatīvus risinājumus izglītības speciālistu vadības un pārvaldības kapacitātes stiprināšanai attīstības risinājumu veidošanai skolās

Projekta kopsavilkums:

Pēdējo sešu gadu laikā Latvijas izglītības sistēmā ir notikušas ievērojamas mācību satura reformas, lai veicinātu skolēnu centrētu pieeju. Tomēr, neskatoties uz izglītības kvalitātes atbildības decentralizāciju 2021. gadā, šo reformu ieviešana klasēs ir bijusi lēna un sadrumstalota. Projekts risina aprakstīto problēmu, izstrādājot pierādījumos balstītu operatīvo ietvaru, lai stiprinātu skolotāju, skolu vadītāju un vietējo izglītības iestāžu vadības un pārvaldības (IV&P) kapacitāti veidot risinājumus skolas uzlabošanai. Izmantojot dizaina pētniecības pieeju, projektā tiks izstrādāti septiņi galvenie rezultāti: aprakstošs IV&P ietvars, kompetenču ietvars, datos balstīts instrumentu komplekts IV&P prakšu skolas uzlabošanai profilēšanai, IV&P prakšu profili, konceptuāls modelis IV&P kompetenču attīstīšanai, pielāgotas profesionālās attīstības risinājumi un ieteikumi operatīvā ietvara ieviešanai. Šie rīki atbalstīs uz datiem balstītu lēmumu pieņemšanu, saskaņos izglītības praksi ar nacionālajām reformām un veicinās iekļaujošu izglītību, kas uzlabos skolēnu rezultātus. Projekts ietekmēs visus iesaistītos: skolu vadītājiem un vietējām izglītības iestādēm tas nodrošinās praktiskus rīkus efektīvai un ilgtspējīgai inovāciju ieviešanai; vietējā un starptautiskā zinātniskā kopiena iegūs jaunu izpratni par efektīvām IV&P praksēm, veicinot plašāku diskusiju par izglītības reformu un kapacitātes veidošanu; izglītības politikas veidotāji saņems ieteikumus operatīvā ietvara ieviešanai.

01.10.24. – 31.03.25.

Pirmajā pārskata periodā uzsākta visu projekta darbību īstenošana. Izstrādāts izglītības vadības un pārvaldības skolu pilnveidošanai aprakstošais ietvars, veikta situācijas analīze 4 pašvaldībās un to dibinātajās izglītības iestādēs, pilnveidoti un validēti instrumenti izglītības vadības un pārvaldības prakšu mērīšanai un uzsākta trīs profesionālās pilnveides programmu aprobācija. Projekta rezultāti prezentēti ICSEI2025 konferencē Melburnā. Uzsākta divu zinātnisko rakstu sagatavošana par izglītības speciālistu pārvaldības skolu pilnveidei kapacitātes stiprināšanu un mentālajiem modeļiem.

Uzsākta zinātniskā raksta “School leadership and educational change: evidence from a case-study of leadership practices for school improvement in a transitional context” izstrāde, kuru paredzēts iesniegt Q1 žurnālā School Effectiveness and Improvement. Raksta ietvaros paredzēts demonstrēt projekta 1. un 3.  darbības rezultātus par skolu vadības un pārvaldības ietvara izstrādi, operaconalizēšanu un validēšanu..

Uzsākta zinātniskā raksta “A Framework for Measuring Mental Models of Educational Leaders in a Context of School as Learning Organization ” izstrāde. Raksta ietvaros paredzēts demonstrēt projekta 3. darbības un pētījuma par izglītības profesionāļu mentālo modeļu mērīšanas ietvara izstrādi.