Foto: Toms Grīnbergs

Lai mazinātu riskus Latvijas Universitātes (LU) personālam, studējošajiem, viesiem un apmeklētājiem inficēties ar Covid-19, kā arī ņemot vērā MK 09.06.2020. noteikumus Nr. 360 “Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai”, LU apstiprināti epidemioloģiskās drošības pasākumu īstenošanas noteikumi.

30. oktobrī veikti grozījumi noteikumos, kas saistīti ar sanāksmju organizēšanu, par studiju procesa organizēšanu - līdz 2020. gada 31.decembrim studiju procesu LU īsteno attālināti, izņemot, ja studiju procesā nepieciešams LU telpās pieejamais laboratorijas vai cits speciālais aprīkojums, praktiskos darbus var organizēt grupās, kas nav lielākas par 30 studējošajiem.

Covid-19 izplatības epidemioloģiskās drošības pasākumi LU

Latvijas Universitātes epidemioloģiskās drošības pasākumu īstenošanas noteikumi Covid-19 izplatības laikā. Ar grozījumiem, kas izdarīti līdz 04.11.2020.

LU darbinieku un studentu pienākumi

  • LU mājaslapā un LU e-pastā sekot līdzi LU vadības rīkojumiem, norādījumiem un ieteikumiem par epidemioloģiskās drošības pasākumiem LU;
  • ievērot Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) ieteikumus, īpaši atgriežoties no komandējumiem vai atvaļinājuma ceļojumiem;
  • nepulcēties LU telpās ārpus studiju un darba pienākumu veikšanas;
  • uzturoties LU telpās, ievēro 2 metru vai maksimāli iespējamo distanci starp personām;
  • ienākot un uzturoties LU telpās, t.sk. bibliotēkā, nodrošināt LU apsardzei un apkalpojošajam personālam savas personas identificēšanas iespējas, pēc pieprasījuma uzrādīt derīgu darbinieka vai studenta apliecību;
  • informēt LU ēku pārvaldniekus vai apsardzi par apmeklētāju uzaicināšanu vai ierašanos, norādot telpu, kurā notiks tikšanās, vai personiski sagaidot apmeklētājus pie ēkas ieejas;
  • neatrasties LU telpās ar akūtas elpceļu infekcijas slimības pazīmēm vai karantīnas, izolācijas vai pašizolācijas noteikšanas gadījumā;
  • sekot līdzi savam veselības stāvoklim; ja parādās akūta elpceļu infekcija ar Covid-19 raksturīgajām pazīmēm, nekavējoties ziņot pamatstruktūrvienības vai darba vadītājam, studiju programmas direktoram, metodiķim vai kārtējās plānotās lekcijas pasniedzējam, atstāt LU telpas un sazināties ar ārstu; atgriezties LU telpās atļauts, tikai uzrādot pamatstruktūrvienības vadītājam vai tā norīkotai personai ārsta izziņu par to, ka aizdomas par Covid-19 infekciju nav apstiprinājušās, vai Covid-19 testa negatīvu rezultātu;
  • nekavējoties ziņot pamatstruktūrvienības vadītājam vai tā norīkotai personai par savu kolēģu vai studentu aizdomām par iespējamajiem saslimšanas gadījumiem ar Covid-19;
  • iespēju robežās izmantot lietotni “Apturi Covid”;
  • pēc iespējas samazināt kopīgi lietoto virsmu un priekšmetu – skārienjutīgo ekrānu, datoru, tastatūru u.c. – izmantošanu, kā arī nenodot no personas personai šīs iekārtas, darba rīkus un aprīkojumu, tai skaitā rakstāmpiederumus.

Studiju procesa organizēšana

  • Fakultāšu dekāni, ievērojot MK noteikumos Nr. 360, šajos noteikumos u.c. LU spēkā esošajos normatīvajos aktos un pārvaldes lēmumos noteiktos epidemioloģiskās drošības pasākumus un izmantojot LU Administrācijas vispusīgu atbalstu, nodrošina studiju īstenošanu daļēji vai pilnībā attālināti.
  • Lai izslēgtu daudzskaitlīgu studējošo grupu vienlaicīgu pulcēšanos auditorijās un koplietošanas telpās, studijas pamatstudiju programmās plāno ar nodarbību sākuma laika nobīdi: pirmajam studiju gadam – plkst. 8.30, otrajam – plkst. 9.00, trešajam un ceturtajam – plkst. 9.30. Saskaņojot ar attiecīgās jomas prorektoru, ir pieļaujama nodarbību plānošana ar cita veida laika nobīdi, ja tas ļauj efektīvāk nodrošināt klātienes nodarbību secīgumu, vienlaikus novēršot liela studējošo skaita vienlaicīgu pulcēšanos koplietošanas telpās.
  • Studijas klātienē atļauts organizēt, ja tā īstenošanā nepieciešams LU telpās pieejamais  laboratorijas vai cits speciālais aprīkojums, grupās, kas nav lielākas par 30 studējošajiem (neieskaitot mācībspēkus un apkalpojošo personālu). Šajā punktā noteiktajos gadījumos var neievērot prasību par divu metru distanci starp studējošajiem. Izmantojot laboratorijas vai citu tehnisko aprīkojumu mācību procesā, var neievērot šo noteikumu 3.9. apakšpunktā noteikto prasību par 50% telpas infrastruktūras noslodzi.
  • Plānojot nodarbības, jāievēro šādi principi:
    • ja studiju programmas studiju kursu saturiskās pēctecības plāns to atļauj, semestra sākumā plānot prakses un praktiskas ievirzes nodarbības;
    • minimizēt studējošo grupu migrāciju starp auditorijām un ierobežot migrāciju starp LU ēkām;
    • pēc iespējas plānot vairākas secīgas nodarbībās klātienē, novēršot grupu saplūšanu koplietošanas telpās, vai vairākas secīgas nodarbības attālināti;
    • gadījumos, ja klātienes nodarbība epidemioloģisko drošības apsvērumu dēļ tiek pārcelta attālināti vai atcelta, studējošie uzturas klātienes nodarbībai plānotajā auditorijā, kur tiek nodrošināta attālināta nodarbība, vai līdz tālākiem fakultātes norādījumiem;
    • pēc iespējas klātienes nodarbības koncentrēt vienā-divās dienās, lai nodrošinātu retāku studējošā ierašanos LU telpās.
  • Starp studējošajiem un pasniedzēju auditorijās jānodrošina divu metru distance;
  • Nodarbību starpbrīžos tiek nodrošināta telpu vēdināšana vismaz 15 minūtes;
  • No 2020.gada 26.oktobra līdz 2020.gada 31.decembrim studiju procesu īsteno attālināti, izņemot šo noteikumu 13. punktā minēto gadījumu. Attālinātu studiju nodarbībās studenta pienākums ir pēc pasniedzēja uzaicinājuma ieslēgt kameras un skaļruņus, lai nodrošinātu iespēju identificēt nodarbībā klātesošos.
  • Studējošajiem, kuri nevar piedalīties studiju procesā, jo ir Covid-19 pacienti vai Covid-19 pacienta kontaktpersonas, vai personas, kurām ir noteikta karantīna, izolācija vai pašizolācija, ko apliecina SPKC vai ārsta izsniegta izziņa, vai ir Covid-19 raksturīgi simptomi, fakultātes dekāns pēc iespējas nodrošina studiju un pārbaudījumu individuālo plānu izveidi un apstiprināšanu (gadījumos, kad tas nav iespējams, fakultātes dekāns saskaņo to ar atbilstošās jomas prorektoru). Studējošajam, sazinoties ar mācībspēku, dod individuālus uzdevumus studiju kursa apguvei atbilstoši studiju kursa aprakstā noteiktajiem studiju rezultātiem;
  • Organizējot studijas attālināti, fakultātes dekāns nodrošina:
    • sinhronas tiešsaistes nodarbības (t.sk. lekcijas, seminārus, valodu nodarbības u.c.) organizāciju e-studiju un Microsoft Teams vidē nodarbību sarakstā paredzētajā laikā, vienlaikus fiksējot apmeklējumu e-studijās;
    • studiju kursu īstenošanu atbilstoši studiju kursu aprakstā noteiktajam plānam, izmantojot tālmācībai un attālinātām studijām piemērotas studiju organizācijas formas, metodes un pārbaudes veidus, nodrošinot studējošajiem studiju kursa aprakstā noteikto studiju rezultātu sasniegšanu;
    • gadījumos, ja nepieciešamas izmaiņas studiju kursa plānā, studiju kursa aprakstā noteiktajos starppārbaudījumos un noslēguma pārbaudījumā, mācībspēks plāno izmaiņas atbilstoši studiju kursa aprakstā noteiktajiem studiju rezultātiem, saskaņo ar studiju programmas direktoru un 2 nedēļas iepriekš informē par to studējošos.

Gadījumos, ja nepieciešamas izmaiņas studiju programmas plānā sakarā ar prakses  kursu vai praktiskas ievirzes kursu vai tā daļu pārcelšanu uz vēlāku laiku (ja nav iespējams organizēt attālināti uzdevumu izpildi prakses vai praktiskas ievirzes kursiem vai to daļai), cita pēctecīga studiju kursa īstenošanu, iekļaujot to nodarbību sarakstā.

Darba process

  • Darbu un studijas nodrošinot klātienē, struktūrvienības vadītājs informē darbiniekus un ir atbildīgs par visiem drošības noteikumiem un to ievērošanu;
  • nekavējoties ziņo uz e-pastu covidtrauksme@lu.lv un tālruni 26189898 par Covid-19 inficēšanās gadījumiem vai riskiem, kas saistīti ar iespēju inficēties ar Covid-19, kā arī sniedz darba aizsardzības sistēmas vadītājam visu nepieciešamo informāciju komunikācijai ar SPKC;
  • organizē jebkuras darba un studiju pienākumu izpildei nepieciešamās pulcēšanās formas, t.sk. lekciju, semināru, nodarbību, sanāksmju, sapulču, konferenču dalībnieku, kā arī pakalpojumu, piemēram, izziņu, līgumu, apliecību, saņēmēju individuālu uzskaiti (vārds, uzvārds, personu apliecinoša dokumenta numurs, kontakttālrunis), lai savlaicīgi būtu iespējams apzināt un brīdināt kontaktpersonas Covid-19 infekcijas izplatības gadījumā (nodarbības vai pasākuma dalībnieka uzskaites veidlapas paraugs 1. pielikumā). Nepieciešamības gadījumā nodrošina šo sarakstu ātru pieejamību;
  • iespēju robežās organizē pakalpojumu sniegšanu pēc iepriekšēja pieraksta, novēršot drūzmēšanās risku, ievērojot divu metru fizisko distanci vai izmantojot gaisa plūsmu ierobežojošus ekrānus starp personām;
  • nodrošina, ka sanāksmju, studiju un citu pasākumu norišu vietās (iekštelpās) telpā atrodas ne vairāk kā 50% no kopējā cilvēku skaita, ko pieļauj attiecīgās telpas platība un infrastruktūra, un ievērojot divu metru distanci starp personām;
  • nosaka sejas masku un vairogu izmantošanas nepieciešamību, ņemot vērā darba specifiku;
  • nosaka nepilna laika studiju norises formu. Ir pieļaujams, ka tās līdz 17.1 punktā noteiktajam termiņam notiek pilnībā attālināti;
  • Pamatstruktūrvienību vadītājiem atļauts organizēt darbu attālināti, ja:
    • darbiniekam noteikta mājas karantīna, izolācija vai pašizolācija, kā arī gadījumos, ja nav iespējams nodrošināt pietiekamus epidemioloģiskās drošības pasākumus darba vietā;
    • sanāksmju organizēšanā nav iespējams nodrošināt pietiekamus epidemioloģiskās drošības pasākumus darba vietā, bet ir nodrošinātas iespējas identificēt sanāksmju dalībniekus ar LU e-pastu vai citiem LU pieejamiem informācijas tehnoloģiju rīkiem. LU iekšējo sanāksmju organizēšanā izmanto Microsoft Teams.
  • darba, pētījuma vai projekta darba specifika to pieļauj.

Vairāk informācijas par darba organizēšanu

LU darbiniekiem stājies pēkā rīcības plāns paaugstināta Covid-19 apdraudējuma gadījumā. Ar to iespējams iepazīties šeit

Pasākumu organizēšana

  • Tālākizglītības (profesionālās tālākizglītības, profesionālās pilnveides un pieaugušo neformālās izglītības programmās, tai skaitā pārbaudījumu norises) procesu atļauts īstenot klātienē grupās, kurās dalībnieku skaits nepārsniedz 30 personas, ievērojot divu metru distanci starp personām un katrai personai telpā nodrošinot ne mazāk kā 3 m2 platības.
  • Tālākizglītības nodarbībās LU telpās tiek nodrošināti tādi paši epidemioloģiskās drošības pasākumi kā LU darbības vispārīgajos nosacījumos un studiju procesa organizācijā, kuri aprakstīti šo noteikumu pirmajā un otrajā daļā.
  • Tālākizglītības procesā maksimāli izmanto attālinātās studiju iespējas, lai iespējami samazinātu to klātienes norises laiku LU telpās.
  • Tālākizglītības pasākumiem nepieciešamos Covid-19 epidemioloģiskās drošības līdzekļus  un profilakses pasākumus pēc LU noteikta cenrāža apmaksā struktūrvienība, kas organizē attiecīgo pasākumu.
  • Pasākumus, kas nav saistīti ar LU pamatdarbību – studiju, zinātnisko darbību un pakalpojumiem sabiedrībai – organizē, ja tie netraucē pamatdarbībai, ievērojot šajā punktā minētos nosacījumus. Pasākuma organizators ir persona, kas paraksta pieteikumu par pasākuma organizēšanu LU telpās un uzņemas atbildību par tā norises atbilstību LU noteikumiem. Pasākuma organizators nodrošina:
    • MK noteikumu Nr. 360 prasību ievērošanu;
    • saskaņojumu ar Infrastruktūras departamentu par pasākuma norises vietu, telpu rezervāciju, dalībnieku skaitu (telpu rezervācijas veidlapa 3. pielikumā);
    • apmeklētāju plūsmas shēmas uz/no pasākuma norises vietu/as un papildus nepieciešamos Covid-19 profilakses pasākumus, kurus saskaņo ar LU Infrastruktūras departamentu un darba aizsardzības sistēmas vadītāju;
    • informācijas apkopošanu par pasākumā klātesošajām personām un šīs informācijas nodošanu LU Infrastruktūras departamenta norīkotai personai;
    • pasākumam nepieciešamo Covid-19 epidemioloģiskās drošības līdzekļu un profilakses pasākumu (individuālo aizsardzības līdzekļu, dezinfekcijas, apsargu un apmeklētāju plūsmas organizatoru, marķējumu sagatavošanas un izvietošanas) apmaksu pēc LU noteikta cenrāža.
  • Ja pasākuma norise var radīt paaugstinātu inficēšanās risku, tā norise var tikt pārcelta uz citām telpām, samazināts pasākuma dalībnieku skaits vai mainīts pasākuma norises laiks.
  • Publiskos pasākumos iekštelpās vienlaikus drīkst piedalīties ne vairāk kā 300 personas, ārpus telpām – ne vairāk kā 300 personas. Pulcēšanās laikā tiek nodrošināta divu metru distance starp personām un pieeja dezinfekcijas līdzekļiem, kā arī informācija par maksimāli pieļaujamo cilvēku skaitu pasākuma norises vietā.
  • Pasākumā iekštelpās apmeklētāji atrodas fiksētās, personalizētās sēdvietās.
  • Līdz 06.11.2020. LU pasākumus, kuros piedalās skolēni vai bērni, organizē tikai attālināti.
  • LU atbildīgajām personām – pasākuma organizatoram, par pasākumu atbildīgās struktūrvienības vadītājam vai Infrastruktūras departamenta norīkotām atbildīgām personām – ir tiesības pārtraukt klātienes pasākuma norisi, ja netiek ievēroti MK noteikumos Nr. 360 un šajos ieteikumos minētie norādījumi, vai izraidīt no pasākuma personas, kuras neievēro iepriekš minētos nosacījumus. Nepieciešamības gadījumā var tikt piesaistīta Valsts policija vai Rīgas pašvaldības policija.

Vairāk informācijas par pasākumu organizēšanu un organizatora pienākumiem

Sports un kultūra

  • No 17.10.2020. organizēti sporta treniņi (nodarbības) LU var tikt  organizēti vienīgi ārtelpās, individuāli vai attālināti. Organizējot grupu sporta treniņus (nodarbības) ārtelpās, nedrīkst izmantot ģērbtuves. Šajā punktā noteiktais ierobežojums nav attiecināms uz komandu sporta spēļu augstāko līgu komandu sporta treniņiem pieaugušajiem.

  • No 17.10. 2020. amatiermākslas kolektīvi (tai skaitā koris, orķestris, deju un citi tautas mākslas kolektīvi) mēģinājumu procesu īsteno attālināti vai klātienē tikai individuāli. Šajā punktā noteiktajā termiņā amatiermākslas kolektīvi nerīko aktivitātes, publiskus un privātus pasākumus, izņemot jau iepriekš gatavo amatiermākslas darbu statiskas izstādes (tai skaitā nedodas pie citiem amatiermākslas kolektīviem).

Rīcības plāna pielikums nr. 1

Rīcības plāna pielikums nr.2

Telpas pieteikuma veidlapa

 

Dalīties