Turpinām iepazīties ar jauno doktoru stāstiem rubrikā "Viens no 0,5 %"*.

*Latvijā 2022. gadā bija 7723 doktori, kas veido 0,5 % no kopējā iedzīvotāju skaita valstī 25–64 gadu vecumā.

Doktorantūra ir iespēja apzināt savus slēptos talantus

Promocijas darba nosaukums: Pārejas metālu oksīdu elektrodu materiālu pētījumi pielietojumiem litija jonu baterijās

Ko pētījāt savā promocijas darbā?

Pētīju divu pārejas metālu oksīdu – dzelzs oksīda un titāna oksīda apvienošanu, sintezējot jaunu elektroda materiālu, kas uzlabotu litija jonu baterijas darbības efektivitāti.

Atklājums: mainot katra materiāla masas daļas, var izveidot elektrodus, kas uzlabo gan baterijas lādiņa ietilpību, gan uzlādes-izlādes ciklu stabilitāti. Var veidot elektrodus atkarībā no tā, kādam mērķim baterija tiks paredzēta. Nav nepieciešamas dārgas un sarežģītas iekārtas bateriju elektrodu sintēzei. Es izmantoju materiāla elektroforētisku izgulsnēšanu no ūdens suspensijas.

Kāpēc nolēmāt studēt doktorantūrā? Kas noteica jūsu izvēli?

Man patīk izaicinājumi. Es jūtu prieku, ka varu izdarīt ko tādu, kas sākumā šķita neiespējams. Bija arī liels pamudinājums no apkārtējiem, ģimenes. Arī cerība uz labākām karjeras iespējām. Vēlme sevi attīstīt. Saprast un izzināt vairāk nekā māca augstskola.

Kāds bija jūsu ceļš līdz promocijas darbam?

Studijas Rīgas Tehniskās universitātes maģistrantūrā programmā “Nanoinženierija”. Maģistra darba izstrāde LU Cietvielu fizikas institūtā un sekojoša vēlme studēt doktorantūrā un strādāt zinātnē.

Kādas galvenās atziņas guvāt doktorantūras laikā?

Nekas nav neiespējams! Sākumā viss izskatās grūtāk un sarežģītāk, nekā ir. Motivācija un finansiāls atbalsts ir ļoti svarīgs. Spilgtākais notikums bija, kad saņēmu LU grantu doktora darba izstrādei. Tad sapratu, ka mani novērtē un uzticas. Es nedrīkstu cilvēkus pievilt. Man tas darbs ir jāizdara, kaut vai asinis pa degunu nāk. Un tad sekojošais darbs gada garumā, kurā 8–12 stundas gandrīz katru dienu rakstīju, pētīju, lasīju, analizēju. Pirmā darba priekšaizstāvēšana bija satraucoša.

Kā jūs mudinātu nenobīties pārējiem, kas vēl tikai domā par doktorantūras studijām? Atstājiet spēka vārdus nākamajiem doktoriem.

Doktorantūra ir iespēja apzināt savus slēptos talantus. Ieraudzīt, cik daudz enerģijas un darbaspēju ir apslēpts. Ejot šo ceļu rodas sajūta, ka varu visu. Nav neizpildāmu uzdevumu un nav nepārvaramu šķēršļu. Vienīgais, kas mani var apstādināt, esmu es pats. Vislielākā cīņa ir pašam ar sevi. Bet rezultātā iegūtais gandarījums un personības vispusīgā attīstība ir tā vērti. Galvu augšā un uz priekšu zinātnes Everestā!

Mācīties ir ne tikai noderīgi, bet arī interesanti

Promocijas darba nosaukums: Vidusskolēnu caurviju prasmes matemātikas mācībās

Ko pētījāt savā promocijas darbā?

Savā promocijas darbā pētīju caurviju prasmes vidusskolas matemātikas mācībās.

ANO ilgtspējīgas attīstības mērķos 2030. gadam izglītības sadaļā tiek izvirzīts nodrošināt iekļaujošu un kvalitatīvu izglītību un veicināt mūžizglītības iespējas. Tādā veidā par vienu no prioritātēm nosakot drošu mācību vidi, kurā vienlīdzīgi un cieņpilni katrs var pilnveidot savu potenciālu. Nākotne ir neskaidra, un ir grūti prognozēt, kuras zināšanas un prasmes būs nepieciešamas dzīvei, līdz ar to par izglītības prioritātēm tiek izvirzītas mācības mūža garumā un plašumā, lai nodrošinātu ikkatru ar nepieciešamajām prasmēm mācību turpināšanai, kā arī prasmēm, kas nepieciešamas ikdienas dzīvē. Latvijā, līdzīgi kā citās pasaules valstīs, veidots mācību modelis, kurā caurviju prasmju pilnveide paredzēta visu tradicionālo mācību priekšmetu programmās, tomēr zinātniskajā literatūrā caurviju prasmes līdz šim maz analizētas no konkrēta mācību priekšmeta perspektīvas. Tomēr būtiski izprast katra mācību priekšmeta, tai skaitā matemātikas, mērķu, uzdevumu un satura piemērotību konkrētu caurviju prasmju pilnveidei, tādējādi veidojot izpratni par caurviju prasmju veiksmīgu integrāciju mācību saturā. Promocijas darbā analizētas aktuālās caurviju prasmes un to pilnveides iespējas vidusskolas matemātikas mācībās, kā arī izstrādāti ieteikumi to pilnveidei vidusskolas matemātikas mācībās vidusskolā.

Kāpēc nolēmāt studēt doktorantūrā? Kas noteica jūsu izvēli?

Lai papildinātu savas zināšanas un pilnveidotu prasmes pētniecības jomā.

Kāds bija jūsu ceļš līdz promocijas darbam?

Pieļauju, ka līdzīgs kā citiem studentiem. Baidos, ka nesaprotu jautājuma būtību.

Kādas galvenās atziņas guvāt doktorantūras laikā? Varbūt ir kāds spilgts notikums, ko vēlaties izcelt?

1. Ka mācīties ir ne tikai noderīgi, bet arī interesanti.

2. Lielākais ieguvums no studijām bija zināšanu un prasmju pilnveide pētniecības darbā, kā arī iegūtā pieredze sadarbojoties ar jomas profesionāļiem.

3. Spilgtu notikumu nav bijis.

Kā jūs mudinātu nenobīties pārējiem, kas vēl tikai domā par doktorantūras studijām? Atstājiet spēka vārdus nākamajiem doktoriem.

Nedomāju, ka problēma ir ar nobīšanos pirms studiju uzsākšanas. Doktoranti nobīstas mirklī, kad aptver, cik ārkārtīgi liels darbs ir jāiegulda, lai nonāktu līdz finišam. Manuprāt, nav nekādas maģiskas formulas vai spēka vārdi, kas palīdzētu šo darbu veikt. Ir vienkārši jāķeras klāt un sistemātiski jāstrādā, tai skaitā vakaros, kad pārējie jau saldi guļ, vairāku gadu garumā, un tā pamazām arī tas darbs tiek uzrakstīts.

Disciplinēts darbs pašam ar sevi

Promocijas darba nosaukums: Molekulārie risinājumi uz augu vīrusveidīgām daļiņām bāzēto vakcīnu veidošanai

Ko pētījāt savā promocijas darbā?

Vakcinācija pret vīrusu un baktēriju izraisītām slimībām aizsargā vairāk nekā 6 miljonus cilvēku gadā. Šobrīd viena no aktuālākajām vakcīnu platformām ir vīrusveidīgās daļiņas, kas imitē vīrusa ārējo apvalku, bet nesatur genomu, kas atbild par inficēšanas spēju. Subvienību vakcīnu attīstība ar ģenētiskās inženierijas metodēm būtiski atvieglo vakcīnu konstruēšanas procesu, jo ļauj izvietot uz vīrusveidīgo daļiņu virsmas lielu skaitu interesējošā antigēna molekulu, nodrošinot vakcīnām nozīmīgo multiplicitāti, kas savukārt ir nozīmīga spēcīgas imūnatbildes izraisīšanā. Augu vīrusveidīgās daļiņas ir kļuvušas plaši pielietotas to drošības, imunogenitātes un ražošanas priekšrocību dēļ. Promocijas darbā tika izveidotas vairākas uz augu vīrusveidīgām daļiņām balstītas vakcīnu platformas antigēnu prezentācijas spēju novērtēšanai.  Imunoloģiski tika pārbaudīta dažādu augu vīrusveidīgo daliņu morfoloģijas ietekme, kā arī antigēnu prezentēšanas efektivitāte ar dažādām ievietošanas metodēm (ģenētiski, ķīmiski, enzimātiski, fizikāli) veiksmīgas imūnatbildes ierosināšanai.

Kāpēc nolēmāt studēt doktorantūrā? Kas noteica jūsu izvēli?

Molekulārā bioloģija un zāļvielu ražošana vienmēr ir bijusi mana interešu sfēra, jo arvien pieaug ne tikai iepriekš neapjaustu infekcijas slimību izplatība, bet arī autoimūno un ar vēzi saistīto saslimšanu skaits, kas ietekmē cilvēku labklājību. Studijas doktorantūrā galvenokārt noteica mana interese par nozari, kā arī vispārējās prasības finansējuma iegūšanai zinātnē sev interesējošiem projektiem, jo nopietna pētniecība un finansējuma piesaiste ir apvienojama tikai ar doktora diplomu.

Kāds bija jūsu ceļš līdz promocijas darbam?

Dažāds. Kopš bakalaura studiju sākuma līdz pat šim brīdim strādāju vienā nozarē, kas pa gadiem ļoti progresējusi un šobrīd spēj piedāvāt dažāda pielietojuma iespējas mūsu izveidotajām vīrusveidīgajām daļiņām. Tomēr zinātnes finansējums pat aktuālām lietām ne vienmēr ir pietiekošs, tāpēc nācās uz gadu strādāt ar doktorantūru nesaistītā nozarē.

Kādas galvenās atziņas guvāt doktorantūras laikā? Varbūt ir kāds spilgts notikums, ko vēlaties izcelt?

Uzskatu, ka doktorantūras laikā studenti pa īstam nobriest un saprot savas spējas konkrētajā zinātnes nozarē, jo šis laiks galvenokārt tiek pavadīts smagi strādājot, krājot pieredzi un novērojot likumsakarības. Uzskatu, ka šis periods ir ļoti vērtīgs, jo tas galvenokārt ietver disciplinētu darbu pašam ar sevi.

Kā jūs mudinātu nenobīties pārējiem, kas vēl tikai domā par doktorantūras studijām? Atstājiet spēka vārdus nākamajiem doktoriem.

Es ieteiktu ticēt saviem spēkiem un vienmēr turpināt pilnveidoties, jo galu galā lielākā nozīme veiksmīgas zinātniskās karjeras veidošanā ir tieši personīgajai interesei, motivācijai un darba tikumam.

Dalīties

Saistītais saturs

Zināt un saprast. Jauno doktoru stāsti
12.04.2024.

Zināt un saprast. Jauno doktoru stāsti

Tiekties uz lieliem mērķiem. Jauno doktoru stāsti
16.02.2024.

Tiekties uz lieliem mērķiem. Jauno doktoru stāsti

Ieguldījums zinātnē. Jauno doktoru stāsti
05.02.2024.

Ieguldījums zinātnē. Jauno doktoru stāsti

Varēt un darīt. Jauno doktoru stāsti
22.01.2024.

Varēt un darīt. Jauno doktoru stāsti

Viens no 0,5 %. Jauno doktoru stāsti
05.12.2023.

Viens no 0,5 %. Jauno doktoru stāsti

Viens no 0,5 %. Jaunie doktori par ticību saviem spēkiem
13.10.2023.

Viens no 0,5 %. Jaunie doktori par ticību saviem spēkiem

Viens no 0,5 %. Jauno doktoru stāsti
06.10.2023.

Viens no 0,5 %. Jauno doktoru stāsti