Matemātikas padziļinātas mācīšanas saturs, metodiskie līdzekļi un aktivitātes tā ieviešanai

Projekta vadītāji: Dace Bonka, Agnis Andžāns

1. Finanšu un ekonomiskā krīze Latvijā ir nobremzējusi daudzas vērtīgas iniciatīvas. Tajā skaitā ļoti apdraudētas ir aktivitātes, kas saistītas ar apdāvināto jauniešu spēju attīstību. Sevišķi nozīmīgas tās ir eksakto zinātņu jomā.

Tāpēc ar patiesu prieku varam atzīmēt, ka LU vadība un Akadēmiskais departaments ir izrādījuši lielu tālredzību un valstisku gudrību, izvēloties atbalstīt apskatāmo projektu. Lielā mērā un pat galvenokārt pateicoties tam, Latvijā arī 2010. gadā visas valsts mērogā turpinājās plašs un kvalitatīvs darbs matemātikas padziļinātā mācīšanā skolās. Ar projekta būtisku atbalstu realizētās aktivitātes deva skolēniem un skolotājiem skaidrus mērķus un kvalitatīvus līdzekļus to sasniegšanai. Rezultātā gan LU, gan citas Latvijas augstskolas saņēma daudzus matemātikā izcili sagatavotus reflektantus.

Projekta aktivitātēs tika iesaistīti daudzi LU studenti – topošie skolotāji, un tas būtiski stimulēja viņu profesionālo un zinātnisko izaugsmi. Piem., visu 4 projekta izpildes gaitā sagatavoto mācību palīglīdzekļu līdzautores ir studentes.

Tāpēc uzskatām, ka izglītības jomā projekts savus šim gadam izvirzītos mērķus ir sasniedzis un pat tālu pārsniedzis.

2. Projekta izpilde deva lielu ieguldījumu matemātikas zinātnes apakšnozares „modernā elementārā matemātika un matemātikas didaktika” attīstībā.

Veikto pētījumu augsto līmeni un gūto starptautisko atzinību vislabāk apliecina tālāk minētie rezultatīvie rādītāji:

2 augsta līmeņa starptautisku zinātnisko pasākumu: Pasaules matemātisko sacensību federācijas WFNMC 6. kongresa (2010.g. 25.-31. jūlijs) un 6. starptautiskās konferences „Creativity in Mathematics Education and the Education of Gifted Students” (2010. gada 1. – 5. augusts) organizēšana Rīgā, LU;

6 publicēti raksti starptautiski recenzējamos izdevumos;

5 publicētas starptautisku konferenču tēzes;

8 referāti starptautiskās zinātniskās konferencēs;

dalība 6 starptautisku konferenču / kongresu programmu komitejās;

1 sastādīts, rediģēts un publicēts zinātnisko darbu krājums.

Tāpēc uzskatām, ka arī zinātniskā jomā projekts savus šim gadam izvirzītos mērķus ir sasniedzis un pat tālu pārsniedzis.

Iegūtie akadēmiskie grādi:

Maruta Avotiņa, maģistra grāds matemātikā

6 raksti starptautiski recenzējamos izdevumos:

1. L. Freija. Algorithmics in the development of giftedness in mathematics. – In: Proceedings of 2nd International conference „Gifted Children: Challenges and Possibilities”. Kaunas, KTU/ Riga, University of Latvia/ Lithuania, National Student Academy, 2010. – pp. 36 – 38.

2. Z.Kaibe. Gifted children and geometry. – In: Proceedings of 2nd International conference „Gifted Children: Challenges and Possibilities”. Kaunas, KTU/ Riga, University of Latvia/ Lithuania, National Student Academy, 2010. – pp. 46 – 48.

3. L.Zinberga. Gifted children and combinatorics. – In: Proceedings of 2nd International conference „Gifted Children: Challenges and Possibilities”. Kaunas, KTU/ Riga, University of Latvia/ Lithuania, National Student Academy, 2010. – pp. 84 – 86.

4. L.Zinberga, M.Zinbergs. The walk through the wonderful world of combinatorical problems. – In: Matematika ir matematikos destymas. Konf.pran.medžiaga, Kaunas, KTU, 2010. – pp. 9-14.

5. A.Šuste. Fairytale landscape in „Young mathematicians’ contest”. – In: Matematika ir matematikos destymas. Konf.pran.medžiaga, Kaunas, KTU, 2010. – pp. 4 – 8.

6. A.Cunska. IKT mūsdienīgai un aktuālai izglītībai. Proceedings of The LatSTE’2010 Conference, Rīga, LU, 2010. – 5.-11. lpp.

Izstrādāti un izdoti 4 mācību palīglīdzekļi matemātikas padziļinātai apguvei:

1. D.Bonka, S.Krauze, A.Šuste. Jauno matemātiķu konkurss 2000. – 2005. gadā. – Rīga, LU.

2. A.Andžāns, M.Avotiņa, L.Freija. Matemātikas sacensības 9.-12. klasēm 2009./2010. m.g. Uzdevumi un atrisinājumi. – Rīga, LU.

3. A.Andžāns, D.Bonka, Z.Kaibe, L.Zinberga. Matemātikas sacensības 4.-9. klasēm 2009./2010. m.g. Uzdevumi un atrisinājumi. – Rīga, LU.

4. A.Andžāns, M.Avotiņa u.c. „Profesora Cipariņa kluba” uzdevumi un atrisinājumi 1986. – 1989. gadā. – Rīga, LU.

Rediģēts un izdots 1 zinātnisko darbu krājums:

Starptautiskās konferences LatSTE’2010 materiālu apkopojums Proceedings of The LatSTE’2010 Conference. Eds. D Bonka, F.Sarcevičs, A.Cunska, A.Bērce. – Rīga, LU.

5 publicētas starptautisku zinātnisko konferenču tēzes

1. D.Bonka, I.France. First steps of the „Competition in science and mathematics” for 7th – 9th grade students. – In: 11th International Conference „Teaching mathematics: Retrospective and perspectives”. May 6-7, 2010, Daugavpils, Latvia. Abstracts. Daugavpils, DU, 2010.– p. 62.

2. A.Cunska. Multimedia Learning Object „Mathematical Induction”. – In: 11th International Conference „Teaching mathematics: Retrospective and perspectives”. May 6-7, 2010, Daugavpils, Latvia. Abstracts. Daugavpils, DU, 2010.– p. 18.

3. L.Zinberga, M.Zinbergs. Successful Acquisition of General Olympiad Problem Solving Methods in Mathematics circles. – In: 11th International Conference „Teaching mathematics: Retrospective and perspectives”. May 6-7, 2010, Daugavpils, Latvia. Abstracts. Daugavpils, DU, 2010.– p. 60.

4. I.Veilande. On te Importance of Mastering Solution Methods of Elementary Number Theory Problems. – In: 11th International Conference „Teaching mathematics: Retrospective and perspectives”. May 6-7, 2010, Daugavpils, Latvia. Abstracts. Daugavpils, DU, 2010.– p. 55.

5. I.Veilande. The issue of problem study in the mathematical circle of secondary school. – In: Abstracts of The 6th International Conference on Creativity in Mathematics Education and the Education of Gifted Students. LU, Riga/ Angel Kanchev University of Ruse, Ruse, 2010. – p. 84.

Dalības starptautisku kongresu/ konferenču programmu komitejās

1. Pasaules matemātisko sacensību federācijas (WFNMC) 6.kongresa (Rīga, 2010.gada 25.-31. jūlijs) – A.Andžāns, D.Bonka, L.Freija.

2. 6. starptautiskās konferences „Creativity in Mathematics Education and Education of Gifted Students” (Rīga, 2010.gada 1.-5. augusts) – A.Andžāns, D.Bonka, L.Freija.

3. 11. starptautiskā konference „Teaching Mathematics: Retrospective and Perspectives” (Daugavpils, 6-7 May, 2010) – A.Andžāns.

4. Gadskārtējā starptautiskā konference „Matematika ir Matematikos Destymas” (Lietuva, Kaunas, April,2010) – A.Andžāns.

5. Gadskārtējā starptautiskā konference „LatSTE’10” (Auce, 29.-30. oktobris) – A.Andžāns, A.Cunska.

6. 12. starptautiskā konference „Teaching Mathematics: Retrospective and Perspectives” (Šiauliai, May, 2011) – D.Bonka.

Dalības starptautisku kongresu/ konferenču rīcības komitejās

1. Pasaules matemātisko sacensību federācijas (WFNMC) 6.kongresa (Rīga, 2010.gada 25.-31. jūlijs) rīcības komiteja – A.Andžāns, M.Avotiņa, D.Bonka, A.Cunska, L.Freija, Z.Kaibe, G.Lāce, A.Šuste, L.Zinberga, M.Zinbergs.

2. 6. starptautiskās konferences „Creativity in Mathematics Education and Education of Gifted Students” (Rīga, 2010.gada 1.-5. augusts) rīcības komiteja – A.Andžāns, M.Avotiņa, D.Bonka, A.Cunska, L.Freija, Z.Kaibe, G.Lāce, A.Šuste, L.Zinberga, M.Zinbergs.

Nodarbības/ sacensības matemātikā skolēniem un skolotājiem

1. 37. atklātā matemātikas olimpiāde (~3000 dalībnieku)

2. 60. un 61. valsts matemātikas olimpiāde (3 kārtas, 30000/ 8000/ 300 dalībnieku)

3. „Profesora Cipariņa klubs” (6 kārtas)

4. „Jauno matemātiķu konkurss” (5 kārtas)

5. Starptautisks konkurss „Tik vai... cik” (4 kārtas)

6. Neklātienes nodarbības vidusskolēniem  (4 kārtas)

7. Ikmēneša lekcijas skolēniem Smiltenē un Valmierā

8. Latvijas izlases gatavošana starptautiskām olimpiādēm – visu m.g.