Latvijas Universitāte 90 gados: cilvēki, izglītība, zinātne un ikdiena

Projekta vadītāja: V.Zelče

Projekta "Latvijas Universitāte 90 gados: cilvēki, izglītība, zinātne un ikdiena" mērķis: LU vēstures mūsdienīga stāsta veidošana. Projekta īstenošanas laikā notiek konsekventa virzība uz šā mērķa sasniegšanu. Konceptuāli ir saprasts, kā tas veidojams, tādēļ materiāla atlase un izklāsta forma tiek veidota atbilstoši tam.

Šā mērķa realizēšana arī ļaus īstenot izvirzīto virsmērķi: pievilcīga LU tēla veidošana, tradīciju un to kultivācijas nostiprināšana, korporatīvās kultūras veicināšana.

Projekta gaitā gūstamais rezultāts bagātina Latvijas vēstures rakstīšanas pieredzei, sekmē plaši lietojamu vēstures stāstu radīšanas prakses uzkrāšanu. Šobrīd LU mūsdienīgu vēstures stāstu nav iespējams/vēlams veidot pielietojot tradicionālo historisma pieeju (kas lielā mērā ir saglabājusi savas pozīcijas Latvijas akadēmiskajā vēstures zinātne), bet gan starpdisciplinārās pieejas, kas lielā mērā balstās mūsdienu sociālo zinātņu un kultūras studiju teorijās un metodoloģijā. Tās projekta dalībnieki ir apguvuši.

Ir izveidota projekta īstenotāju komanda, kurā iesaistīti dažādu nozaru, paaudžu pētnieki. Tādējādi LU SZF uzkrāj vērtīgu pieredzi mācībspēku un studentu kopprojektu īstenošanā rada iespēju jaunu perspektīvu pētnieku pamanīšanai mūsu studentu vidū, kā arī veido jauno zinātnieku paaudzi.

Galvenie izvirzītie uzdevumi tiek īstenoti:

  1. ir radīts radošs un darbīgs pētnieku grupas kodols un „smadzeņu centrs”;
  2. radīta interese par LU vēstures mūsdienīga stāsta radīšanu studentu, mācībspēku, absolventu u.c. vidū;
  3. notiek interaktīvas mājaslapas izveide; 
  4. notiek darbs ar pirmavotiem (LU vēstures liecību apzināšana dažādās dokumentu krājumos un šo dokumentu jauns (pašu) lasījums, tiek strādāts Latvijas Valsts vēstures arhīvā, Latvijas Valsts arhīvā, Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīvā, Latvijas Nacionālajā bibliotēkā, Latvijas Akadēmiskajā bibliotēkā, LUB u.c. krātuvēs; projekta dalībnieki vāc mutvārdu vēstures liecības u.c.
  5. veiktas iestrādes LU vēstures reprezentācijas grāmatas sagatavošana;
  6. projekta aktivitātes veido LU korporatīvo kultūru un spodrina LU reputāciju.

Problēmas:

  1. vēlais līdzekļu piešķīrums sarežģīja plānoto studentu aktīvo iesaisti, proti, nācās atteikties no maģistra studiju programmas 2. kursa studentu (2007./2008. ak. g.), kuri jau bija apguvuši un izkopuši pētnieciskā darba iemaņas un prasmes un bija gatavi piedalīties projekta īstenošanā 2008. gada februārī–maijā, dalības un veidot jaunu komandu, kurā iesaistītos 1. kursa maģistra programmas studenti (2008./2009. ak. g.), kuri studijas uzsāka tikai septembrī, tādēļ viņiem bija nepieciešams laiks, lai izšķirtos par savu vēlmi un gatavību iesaistīties projektā; līdzīgi veidojās arī situācija ar doktorantu iesaisti, jo projekta finansējuma vēlais piešķīrums noteica to, ka jāatsakās no aktīvas doktora studiju programmas 3. kursa studentu (2008./2009. ak. g.) iesaistīšanas, jo viņiem pēdējais gads pilnībā jāvelta promocijas darba galīgā varianta izstrādei, un jāiesaista 1. kursa doktoranti, kas studijas uzsāk tikai 1. oktobrī;
  2. problēmas radīja arī līdzekļu un par tiem realizējamo iespēju pārplānošana, jo plānotā summa visai krasi atšķīrās no piešķirtās.