Galvenie uzņēmējdarbības ilgtermiņa efektivitātes paaugstināšanas virzieni un to ietekme uz Latvijas tautsaimniecību

Projekta vadītājs: A.Deniņš

 

Izpētes projekta pētījuma rezultātā secināts, ka:
 
Vairums aptaujāto Latvijas uzņēmumu uzskata, ka reorganizācijas efektivitāti uzņēmumā ir nepieciešams paaugstināt ne tikai globalizācijas dēļ, bet pašu uzņēmumu vēlme palielināt eksportu un veiksmīgi konkurēt starptautiskajā tirgū. 57% aptaujāto Latvijas ražojošie uzņēmumi plāno ražošanas pārdošanu, slēgšanu vai ražošanas apjomu samazināšanu.

Reorganizācija uzņēmumā ir saista ar galveno ieguvumu - izmaksu samazināšanos. Lielākajā daļā aptaujāto uzņēmumu sniedza atbildi, ka izmaksas tika samazinātas par 10% - 20%, tātad izdevušos reorganizācijas gadījumos šis mērķis tiek sasniegts. Lai uzņēmumu reorganizācija sāktos un norisētu sekmīgi, bieži vien nepietiek tikai ar akcionāru lēmumu. Ir nepieciešams nozīmīgs un pozitīvs darbinieku vērtējums, jo reorganizācija var izraisīt kopējo darbinieku skaita samazinājumu. Visvairāk tas skars augstāko un vidējo vadības līmeni. Uzņēmumu reorganizācijas rezultāti galvenokārt ir atkarīgi no tā, vai uzņēmums radīs papildu vērtību. Mūsdienās reorganizācijas sekmes nereti ir atkarīgas no tā, cik veiksmīgi ir izdevies integrēt apvienošanās dalībnieku atšķirīgos tehnoloģiskos risinājumus, jo, piemēram, kļūmes informācijas tehnoloģis¬kajā nodrošinājumā var likt zaudēt klientus. Reorganizācijas sekmes nosaka arī uzņē¬muma darbinieku darbs reorganizācijas. Viens no reorganizācijas pamatiem ir darbinieku skaita samazināšanas radītā līdzekļu ekonomija. Tādēļ reorganizācija bieži vien saistīta ar neviennozīmīgu attieksmi notiekošajiem procesiem, un tas var gūt atspoguļojumu arī ikdienas darbā, klientu apkalpošanā. Problēmas var radīt arī atšķirības korporatīvajā kultūrā.

Priekšlikumi uzņēmējdarbības vides uzlabošanai Latvijas Finanšu ministrijai un Ekonomikas ministrijai:

1. atbrīvot uzņēmumu reinvestēto peļņu no uzņēmumu ienākuma nodokļa;
2. saīsināt darba devēja slimības lapu apmaksas laiku;
3. sākt samazināt iedzīvotāju ienākuma nodokli līdz 15 % (pašreizējo 23% vietā);
4. īstenot uzņēmējdarbību veicinošu nodokļu politiku (izdarot grozījumi pievienotās vērtības nodokļa pārmākšu atmaksāšanā;
5. palielināt Eiropas Savienības struktūrfondu atbalstu ražotājiem, mazināt ar to pieejamību saistīto birokrātiju, paredzēt atbalstu ražošanas modernizācijai;
6. izveidot Latvijas attīstības banku, lai veicinātu ražošanas uzņēmumu attīstību.