Latviešu valodas kā svešvalodas apguve: ārzemju studentu valodas komunikatīvās kompetences veidošanās

Projekta vadītāja: Z.Čehlova

Promocijas darbs
„Ārstniecības specialitātes ārvalstu studentu profesionālās latviešu valodas kompetences veidošanās”

Promocijas darba autore: Inta Līsmane,
Darba zinātniskā vadītāja: LU profesore Dr. habil. paed. Zoja Čehlova.
Promocijas darbs izstrādāts LU PPF fakultātes Pedagoģijas nodaļā.

Pētījuma praktisko un teorētisko aktualitāti nosaka tas, ka latviešu valodas kā svešvalodas apguve mūsdienu daudzkultūru paradigmā ir jauna un maz pētīta joma, it īpaši, ja latviešu valodas kā svešvalodas apguve ir profesionāli orientēta. Ārsta, kā arī citu speciālistu, profesionālā darbība ietver „sociāli orientētu un uz personību virzītu saskarsmi”.

Pētījumā veikta latviešu valodas kā profesionālās svešvalodas studiju procesa (īpaši runas prasmes veidošanās un saskarsmes īpatnības mediķa profesionālajā darbībā) pieredzes analīze (sasniegumu un trūkumu izvērtēšana), nonākot saskarsmes situācijās ar atšķirīgas izglītības sistēmas, kultūras un reliģijas pārstāvjiem.

Promocijas darbu veido 4 daļas.
1. daļā analizēti ārvalstu studentu profesionālās latviešu valodas kompetences veidošanās teorētiskie pamati.
2. daļā raksturotas saskarsmes īpatnības un valodas barjeru pārvarēšanas iespējas studiju procesā un profesionālajā darbībā.
3. daļā veikta ārstniecības specialitātes ārzemju studentu valodu apguves pieredzes analīze, raksturota valodas apguves un lietošanas motivācija.
4. daļā - latviešu valodas kā svešvalodas studiju organizācijas principi, balstoties uz procesuālo modeli. Pētījumā apkopotais faktiskais materiāls veido metodoloģisko un metodisko pamatu latviešu valodas kā profesionālās svešvalodas docēšanas pilnveidei, izmantojams dažādu nozaru latviešu valodas kā svešvalodas metodikas pilnveidošanai un kvalitatīvu mācību līdzekļu radīšanai.