Matemātikas padziļinātas mācīšanas zinātniskais un metodiskais nodrošinājums

Vadītājs: A. Andžāns  Eksakto priekšmetu mācīšana Latvijas skolās, sevišķi padziļinātā līmenī, saduras ar lielām grūtībām. Nepārtraukto izglītības reformu apstākļos gan skolotājiem, gan skolēniem kā nekad iepriekš nepieciešami skaidri orientieri gan satura, gan metodikas, gan organizatorisko aktivitāšu jomā.
Nenodrošinot viņus ar šiem orientieriem, vistuvākajā laikā draud iestāties pārrāvums līdz šim relatīvi labi funkcionējošajā eksakto priekšmetu padziļinātā mācīšanā. Perspektīvā tas izraisīs studentu un tālāk – jauno speciālistu kvantitātes un kvalitātes dramatisku samazināšanos eksaktajās specialitātēs un apdraudēs zinātnes un zinātņietilpīgas tautsaimniecības attīstību Latvijā.
Projekta mērķis bija noformēt mācību līdzekļu, metodisku materiālu un starptautiski recenzējamu zinātnisku rakstu formā dažas no jaunākajām metodiskajām atziņām matemātikas padziļinātas mācīšanas jomā.
Matemātikas padziļinātas mācīšanas sistēmas nostiprināšana ir sevišķi nozīmīga sekojošu iemeslu pēc:
(1) matemātika ir skolās visplašāk un visilgāk mācāmais eksaktais priekšmets; tās nopietna apguve ir visu citu eksakto priekšmetu mācīšanās pamatā
(2) tās padziļinātā mācīšanā Latvijā gūti vislabākie sasniegumi starp eksaktajiem priekšmetiem, un ir plaša skolotāju/ skolēnu auditorija, kas aktīvi izmantos projekta gaitā izstrādātās idejas un materiālus.
Projekta izpildes gaitā tika tālāk pilnveidota izpratne par matemātikas uzdevumu risināšanas metožu un pašu uzdevumu klasifikāciju un tās/to lomu matemātikas padziļinātā mācīšanā. Tika izstrādātas vairākas jaunas perspektīvas tēmas šādai mācīšanai. Tika rezumēta vairāku gadu pieredze skolēnu zinātniskā darba organizēšanā uz matemātikas un teorētiskās datorzinātnes robežšķirtnes. Tāpat tika rezumēts darbs IKT izmantošanā matemātikas padziļinātā mācīšanā.
Par minētajiem pētījumiem nolasīti 3 referāti Pasaules matemātisko sacensību federācijas 6. kongresā Kembridžā (šie kongresi notiek reizi 4 gados; Kembridžā pavisam tika nolasīti 20 referāti) un 10 referāti citās starptautiskās konferencēs. Starptautiski recenzējamos izdevumos tika publicēti 8 zinātniski raksti; vēl 11 citi raksti tika akceptēti publicēšanai starptautiski recenzējamos izdevumos. Īpaši atzīmējams, ka 8 šo rakstu izstrādē piedalījusies un 5 referātus nolasījusi LU 3./4.kursa studente Inese Bērziņa, kas, manuprāt, ir absolūts Latvijas rekords studentiem visās zinātņu nozarēs visos laikos.
Kā Latvijā veikto pētījumu atzinība tika nolemts 2009.gadā Rīgā sarīkot 6.starptautisko konferenci „Creativity in Mathematics Education” (tās notiek reizi 2 gados), bet 2010.gadā – Pasaules matemātisko sacensību federācijas 7.kongresu.
Uz projekta ietvaros, kā arī uz agrāk veikto pētījumu bāzes tika izstrādāti 7 mācību līdzekļi. Tie bez maksas izplatīti augstskolām, skolām, skolotājiem, skolēniem, matemātikas pulciņu vadītājiem utt. Tika sastādīts, rediģēts un publicēts starptautiskās zinātniskās konferences LatSTE’2006 rakstu krājums.
Projekta izstrādē attīstītās idejas tika iedzīvinātas arī virknē matemātiska rakstura pasākumu skolēniem un skolotājiem (Latvijas 33.atklātā matemātikas olimpiāde, regulāras lekcijas Valmierā, Liepājā, Preiļos, Rēzeknē, Smiltenē, vasaras nometne Valmierā, „Profesora Cipariņa Klubs”, neklātienes matemātikas skola vidusskolēniem utt.), kā arī Latvijas izlases sagatavošanā Starptautiskajai matemātikas olimpiādei Slovākijā (iegūtas 3 bronzas medaļas un 2 atzinības).
Visi projektā izvirzītie mērķi ir sasniegti. Projekta izstrāde parādīja, ka LU A.Liepas NMS izveidotā sadarbības shēma starp augstskolu mācībspēkiem, doktorantiem un studentiem ir ļoti dzīvotspējīga un dinamiski un rezultatīvi attīstās, ja tiek radīti kaut minimāli finansiāli priekšnosacījumi.
Projekta izstrāde palīdzēja būtiski uzlabot matemātikas padziļinātas mācīšanas sistēmas funkcionēšanu Latvijā, paaugstināt skolēnu un skolotāju iemaņas grūtu uzdevumu risināšanā un mācību pētnieciskā darba veikšanā/ vadīšanā.