Satiksmes drošību ietekmējošie redzes uztveres un sociālkognitīvie faktori

Projekta vadītājs M.Ozoliņš

Sociālkognitīvie riska faktori.

Balstoties uz CSDD apkopoto gadskārtējo statistiku par 2004. gadu, noskaidrots vai un kā dažādu ceļu satiksmes dalībnieku grupu un ekspertu viedokļi atšķiras no statistikas datiem par galvenajiem ceļu satiksmes negadījumu cēloņiem.

Secinājumi:

  • gan autovadītāju, gan ekspertu grupas pārāk mazu nozīmi piešķir krustojuma pārbraukšanas noteikumu neievērošanai un ceļa zīmju neievērošanai kā avāriju cēloņiem;
  • apdzīšanas noteikumu neievērošanai gan autovadītāju, gan ekspertu grupas piešķir lielāku nozīmi, nekā tām objektīvi pienāktos;
  • autovadītāju, kam piemīt tendence pārkāpt satiksmes noteikumus, ranžējums krasi neatšķiras no autovadītājiem, kam šī tendence nepiemīt;
  • ekspertu vērtējumi vairumā gadījumu neatšķiras no „parasto” autovadītāju vērtējumie

Objektīva un subjektīva redzes uztveres noteikšana:
ar mērķi analizēt redzes kvalitātes, nepietiekamas redzamības un stimulu krāsas izvēles ietekmi uz vizuālo stimulu uztveri.

Vizuālie stimuli ir melni/baltie un krāsaini, kas demonstrēti uz datora ekrāna - lai radītu apgrūtinošus apstākļus, tie tiek skatīti apgrūtinošos apstākļos

a) nepareizas (vai nav pavisam) brilles -  nav redzes korekcijas;
b) redzes apmiglojums  ar fizikālu apmiglojumu;
c) apmiglojums  uz ekrāna redzes stimulam.

Tika mērīti:
a) redzes asums;
b) dinamiskais  redzes asums stimuliem, kas pārvietojas uz ekrāna;
c) meklēšanas laiks ;
d) meklēšanas stratēģija (acu kustības, lai sameklētu īsto objektu);
e) vizuālo stimulu izsauktie elektropotenciāli, kas mērīti uz galvaskausa attiecīgajās smadzeņu garozas redzes zonās.

Secinājumi:
- dinamiskais redzes asums pasliktinoties uztverošā stimula kontrastam visātrāk pasliktinās krāsu kontrasta stimuliem balts/zaļš, salīdzinājumā ar balts/melns, balts/zils un balts/sarkans;
- uzmanību novērsošo simbolu – distraktoru skaita palielināšanās izsauc meklēšanas laika pieaugumu, to skaitam mainoties robežās no 5 līdz 10, nenoteiktības robežās meklēšanas laiks pieaug lineāri, zaļi/baltiem stimuliem ar lielāko taisnes slīpuma koeficientu;
- stimulu meklēšanas stratēģija mainās, mainoties to apmiglojumam, pie mazām apmiglojuma pakāpēm, distraktoru vidū paslēptais stimuls tiek uztverts ar periferiālo redzi, lielu amplitūdu acs sakāžu laikā, pie lielas apmiglojuma pakāpes meklēšana notiek daudz sistemātiskāk, skenējot redzes lauku nepārtraukti ar mazām sakāžu amplitūdām;
- noteikta apmiglojuma ietekme uz krāsu kontrastjutību sarkaniem, zaļiem un ziliem stimuliem, izmantojot objektīvu metodi – redzes izsauktos potenciālus. Visspēcīgākā atbilde – vislielākā vizuāli izsaukto potenciāku amplitūda un vismazākā aizkavēšanās (latence) – mērījumos bez apmiglojuma tika iegūta sarkanajiem un zilajiem stimuliem. Zaļajiem stimuliem atbilde bija visvājākā mērījumos gan ar, gan bez apmiglojuma;
- satiksmes organizēšanā pēc iespējas vairāk vajadzētu izvairīties informatīvo un ierobežojošo informāciju veidot, izmantojot zaļi-baltu krāsu kontrastu.

Par rezultātiem ziņots un iesniegtas tēzes 11 referātiem 8  konferencēs, publicēti un pieņemti publicēšanai  8 darbi. Izveidoti divi  lekciju kursi maģistru studentiem, optometristiem un psihologiem. Sagatavots un iesniegts konkursam sadarbības līgums, lai iegūtu mobilitātes finansējumu 2006. gadam redzes uztveres pētījumiem miglas kamerā Klermon-Ferānā Latvijas-Francijas sadarbības „Osmoze” konkursam (rezultāts: diemžēl konkurss nav izturēts).