Publicitātes foto

Pirmdien, 19. aprīlī, Latvijas Universitātes (LU) rektors Indriķis Muižnieks parakstīja sadarbības memorandu ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju (VARAM) par informācijas, prasmju un pieredzes apmaiņu, aktualizējot jauno tehnoloģiju un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) attīstīšanas jomas.

Memorandi tika parakstīti tiešsaistē ar mērķi attīstīt un stiprināt abpusēji izdevīgu sadarbību dabaszinātņu, jauno tehnoloģiju, tai skaitā mašīnredzes un mašīnmācīšanās, kvantu tehnoloģiju attīstības, informācijas sabiedrības, elektroniskās pārvaldes un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju jomās, iesaistot LU studentus pētniecības darbu izstrādē un citās zinātniskās aktivitātēs, lai sekmētu studiju un zinātniskās pētniecības ilgtspēju.

Parakstot sadarbības memorandu, puses apņemas veicināt datos balstītu lēmumu pieņemšanu un rīcību, stiprināt tautsaimniecību ar augsti kvalificētiem speciālistiem, jauniem augstas pievienotās vērtības produktiem, tehnoloģijām un pakalpojumiem, kā arī attīstīt Latvijas zināšanu ekonomikas eksportspēju. VARAM vēlas stiprināt universitāšu un pētniecības iestāžu nozīmi, lai to resursus mērķtiecīgi izmantotu valsts modernizācijā.

“LU dibinātāji noteica, ka tā ir Universitāte visai valstij. LU fakultātes, institūti, koledžas un filiāles sniedz augstvērtīgu, zinātnē balstītu izglītību vairāk nekā 180 studiju programmās visā Latvijā. Latvijas Universitātē studē vairāk nekā 17 tūkstoši studentu. Studiju  un pētniecības kvalitāte tuvina Universitāti TOP 500 līmenim pasaulē un vairākās nozarēs jau tagad to pārsniedz.

LU studiju programmas ir darba tirgū ļoti pieprasītas, un arī patlaban, sarežģītos epidemioloģiskās situācijas apstākļos, studenti tās apgūst pilnvērtīgi, izmantojot digitālo vidi, pārnesot zināšanas un pieredzi sabiedrībā. Šajā nozīmē VARAM Universitātei ir izcils partneris digitālās sabiedrības veidošanā. Augsti novērtējam ministriju kā procesa virzītāju valstī. Digitālā vide ļaus LU lietišķāk vērtēt zinātniskos pētījumus un veicinās tās gatavību iesaistīties sabiedrībā notiekošajās pārmaiņās. Tās ir nākotnes diktētas vajadzības virzībā uz visaptverošu digitālo sabiedrību Latvijā.

LU savos attīstības plānos atbalsta VARAM iniciatīvu digitālās sabiedrības izaugsmē, tuvākajos gados paredzot veidot vienotu Akadēmisko centru, kur nozīmīga vieta ir paredzēta daudzpusīgiem pētījumiem un pakalpojumiem informācijas sabiedrības, elektroniskās pārvaldes, informācijas un komunikācijas jomā sadarbībā ar IT nozari un pašvaldībām. Šāda pieeja dod ieguldījumu arī Eiropas Savienības Zaļā kursa un Digitālās transformācijas prioritāšu īstenošanai,” sacīja LU rektors profesors Indriķis Muižnieks.

“VARAM vēlas stiprināt sadarbību ar universitātēm – to zinātnisko personālu un studentiem. Šāda sadarbība veicinās studentu pētniecisko darbu aktualitāti un kvalitāti kontekstā ar nacionālā mērogā identificētajiem mērķiem un prioritātēm dabaszinātņu, informācijas sabiedrības, elektroniskās pārvaldes un IKT jomās. Līdz šim publiskā pārvalde nereti par zemu ir novērtējusi augstskolu, universitāšu un pētniecības iestāžu nozīmi, un to mēs noteikti vēlētos mainīt, lai noslēgtā sadarbības memoranda rezultātā ieguvēji ilgtermiņā būtu ne vien universitātes un ministrija, bet arī Latvijas sabiedrība kopumā,” uzsvēra VARAM ministrs Artūrs Toms Plešs.

Latvijas digitālās transformācijas pamatnostādnes paredz, ka valsts veiks būtiskas investīcijas, lai radītu priekšnosacījumus datos balstītām inovācijām un atbalstītu digitalizāciju. Ģeotelpiskās informācijas digitālā pieejamība un datu atkalizmantošana sniegs būtisku ieguvu Latvijas digitālā dvīņa izstrādē un atvērtā pirmkoda programmatūras un tehnoloģiju attīstīšanas integrācijā valsts pārvaldes un privātā sektora risinājumos. Sadarbības ietvaros paredzēta arī pusvadītāju dizaina un ražošanas attīstība, kvantu tehnoloģiju un mākoņdatošanas risinājumu attīstīšana privātajā un publiskajā sektorā, veicinot mākoņdatošanas risinājumu integrāciju uzņēmumos. Nepieciešams veicināt izpratni uzņēmējdarbības jomā par atvērtā koda tehnoloģijām, to izmantošanu projektu vadību atbilstoši AGILE un citām pieejām.

Lai panāktu nospraustos mērķus, jāpanāk digitālo prasmju integrācija visos akadēmiskajos virzienos, tādējādi nodrošināt lielāku IKT pamata prasmju apgūšanu. Veidojot dažādu ar programmēšanu nesaistītu nozaru ekspertu grupas, kas savās nozarēs spēj izmantot IKT produktus, attīstītos uz IKT balstītu pakalpojumu sistēmas un plašākas starpdisciplinārās inovācijas.

Dalīties