Teoloģijas un prakses mijattiecības ilgtspējīgā starpkultūru un starpreliģiju dialogā

Projekta nosaukums: “Teoloģijas un prakses mijattiecības ilgtspējīgā starpkultūru un starpreliģiju dialogā.” Projekta līguma numurs: 1.1.1.2/VIAA/1/16/076 Projekta sadarbības partneri (ja ir): Vanderbilta Universitāte (ASV) − Dienviāfrikas Universitāte (Dienvidāfrika) − Volas Akadēmija (Grieķija) − Ilija Valsts Universitāte (Gruzija) − Tībingenes Universitāte (Vācija) − Sanktpēterburgas Ev. Luteriskās baznīcas Teoloģiskais seminārs (Krievija) − Daugavpils Universitāte (Latvija) − Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Apgāds Zvaigzne ABC" (Latvija)
Projekta īstenošanas termiņš: 01.11.2017. – 30.10.2020.
Projekta kopējais finansējums, LU daļa: 133 806,00 euro, LU daļa 6690,30 euro
Projekta mērķis: Pētījuma zinātniskais mērķis ir radīt jaunas un pilnveidot jau esošās zināšanas praktiskās teoloģijas jomā, sekmējot valsts un sabiedrības ilgtspējīgu attīstību.
Projekta rezultāti:

1.

izstrādāta monogrāfija, kuru iespējams komercializēt piedāvājot grāmatu tirgū ar sadarbības partnera "Zvaigzne ABC" starpniecību

1

2.

īstenots izglītības darbības pētījums

2

3.

pētījuma rezultātā izveidota baznīcas darbības pozitīvo piemēru digitalizēta kolekcija

1

4.

izstrādātas un iesniegtas zinātniskās publikācijas

5

5.

populārzinātniskas aktivitātes (uzstāšanās publiskos forumos, ieraksti sociālajos tīklos, rezultātu prezentācija sabiedriskajos medijos)

3

6.

dalība ar prezentācijām starptautiskās konferencēs

3

7.

pētniecības un studiju vizītes sadarbības partneru institūcijās

7

8.

ieteikumi sociālās politikas īstenotājiem

1


u.c. informācija par projekta īstenošanu: Pētījums par jaunākajām tendencēm un pozitīvajām praksēm praktiskās teoloģijas laukā, koncentrējoties uz kritiskās domāšanas attīstību, starpkultūru un starpreliģiju dialoga veicināšanu un sociālās drošības nodrošinājumu globalizācijas un humanitārās krīzes apstākļos. Pētījuma ietvaros plānots stiprināt un paplašināt starptautiskā tīklojuma kapacitāti pētījuma jomas ietvaros, īstenojot pētniecības un profesionālās pilnveides vizītes partneraugstkolās un organizācijās (Latvija, Vācija, Dienvidāfrika, Krievija, Gruzija, Grieķija, ASV) un mobilitātes aktivitātes (Igaunija, Norvēģija) saskaņā ar pētnieciskajiem mērķiem. Populārzinātniskais pārskats projektā  “Teoloģijas un prakses mijattiecības ilgtspējīgā starpkultūru un starpreliģiju dialogā.” Projekta līguma numurs: 1.1.1.2/VIAA/1/16/076 01.02.2018. – 30.04.2018. Projekta mērķis ir radīt jaunas zināšanas tādu Teoloģijas un reliģijpētniecības jomu kā Praktiskā teoloģija. Tradicionāli tiek uzskatīts, ka minētā disciplīna ir instruments mācītāju, priesteru un garīdznieku sagatavošanai konkrēto kristīgo baznīcu vajadzībām. Lai gan arī šodien Praktiskā teoloģija tiek izmantota šim mērķim, tomēr, kopš pagājušā gadsimta 50-60ajiem gadiem ir notikušas nozīmīgas pārmaiņas šajā disciplīnā. Praktiskā teoloģija kā baznīcas prakses izpētes instruments. Citiem vārdiem runājot, baznīca īsteno noteiktu teoloģiju savā praksē un praktiskās teoloģijas pētnieki atklāj šo prakšu saistību ar oficiālo teoloģiju. Pēta šādas prakses sociālo devumu sabiedrībā kopumā. Piemēram, pēdējā laika notikumi Latvijas Ev. – Lut. Baznīcas (LELB) un Latvijas Ev. – Lut. Baznīcas ārpus Latvijas (LELBāL) attiecībās ir aktuāla pētniecības tēma Praktiskās teoloģijas izpētes jomā “Politiskā teoloģija”. Pētot dokumentus, publiskos diskursus un konkrēto institūciju praksi risinot problēmjautājumus, iespējams secināt par teoloģiskām (ne)atbilstībām baznīcas un sekulāras sabiedrības attiecībās. Paralēli teoloģiskajiem tekstiem par izpētes subjektu ir kļuvis ticīgā “dzīvais dokuments” – viņa komunicētie naratīvi un īstenotā rīcība. Šādai pētniecībai paralēli tradicionālajām izpētes metodēm, noderīgas ir sociālo zinātņu pētniecības metodoloģijas. To izmantošana, savukārt nodrošina starpdisciplināru pieeju. Konkrētā projekta ietvaros līdz šim tiek strādāts pie monogrāfijas ar darba nosaukumu „Mainīgā Praktiskās teoloģijas disciplīna mainīgajā pasaulē: no mācītāju sagatavošanas līdz pastorālās prakses pētniecībai”. Šobrīd ir publicēts raksts “Praktiskā teoloģija LU Teoloģijas fakultātes studiju programmās laikā no 1920. līdz 1940. gadam” žurnālā “Ceļš” https://www.tf.lu.lv/zinas/t/11033/, kas atklāj disciplīnas vēsturisko attīstību. Tiek strādāts pie vairākām starptautiskām publikācijām, kas ietver informāciju par reliģiski kompetentas sabiedrības ilgtspēju un šādas kompetences nodrošinājuma modeli jaunajā izglītības saturā. Publikāciju saturs izrādījās ļoti pieprasīts Eiropas valstīs, kuras meklē jaunus risinājumus tradicionālajām reliģiskās izglītības pieejām. Projekta ietvaros īstenota vizīte pie sadarbības partnera Krievijas Ev. – Lut. Baznīcas teoloģiskā semināra. Vizītes ietvaros bija iespēja diskutēt ar minētās baznīcas topošajiem mācītājiem un evaņģēlistiem par varas attiecībām starp vairākuma Krievijas Pareizticīgo baznīcu un mazākuma baznīcām, tai skaitā Krievijas Ev. – lut. Baznīcu. Pētot dažādus avotus Sanktpēterburgas Reliģiju vēsturē muzejā nācās secināt, ka iespējams vilkt paralēles reliģiskās brīvības kā cilvēktiesību normas (ne)nodrošinājumā Krievijā un Latvijā. Abos gadījumos likumā iestrādāta paternāliska attieksme pret indivīdu un mazākuma baznīcu tiesību ierobežojumi. Par šādu ierobežojumu esamību Latvijas reliģisko organizāciju likumā iespējams pārliecināties, iepazīstoties ar LR satversmes tiesas nesen pieņemto lēmumu.[1] Spraigas debates semināra dalībnieku vidū izraisīja “Stambulas konvencijas” apspriešana un pārdomas par dažādu teoloģisko argumentu izmantošanu diskutējot par vai pret konvencijas ratificēšanu. Projekts ne tikai sniedz iespēju nodarboties ar pētniecību, bet arī dibināt jaunus kontaktus ar līdz šim nesasniegtām augstskolām (Maltas Universitāte) vai tīklojumiem (ATINER, https://www.atiner.gr/theology ). P.S. Bija vērts iegūt doktora grādu, lai tagad iesaistītos pēcdoktorantūras atbalsta programmā.
[1] Normas, kas jaunizveidotām draudzēm liedz izveidot reliģisko savienību (baznīcu) pirms desmit gadus ilga pārreģistrācijas perioda beigām vai ja attiecīgajā konfesijā viena baznīca jau ir reģistrēta, neatbilst Satversmes 99. un 102. pantam. 26.04.2018. [skatīts 07.05.2018.] – pieejams: http://www.satv.tiesa.gov.lv/press-release/normas-kas-jaunizveidotam-draudzem-liedz-izveidot-religisko-savienibu-baznicu-pirms-desmit-gadus-ilga-parregistracijas-perioda-beigam-vai-ja-attiecigaja-konfesija-viena-baznica-jau-ir-registreta-n/ Publicitātes ziņojums par periodu 01.05.2018. – 31.07.2018. Šajā atskaites periodā izdevās izveidot sasaisti ar citiem, tematiski savstarpēji papildinošiem projektiem: 1)      Laikā no 13.05.2018. līdz 19.05.2018. atrados Lībekā, Hamburgā, kur īstenoju dalību starptautiskā konferencē "The Baltic Sea Conference", kuras programmas gaitā iegūtas jaunas zināšanas izmantošanai pētniecības projekta pētījuma vajadzībām: dzimuma un dzimtes padziļinātas izpratnes veidošana, sievietes loma baznīcas darbības kontekstā, AustrumEiropas specifiskie izaicinājumi un risinājumi pieteiktajā problemātikā. Stiprināti starptautiskie sakari ar Oslo Universitātes, Krievijas Ev.-luteriskās baznīcas pārstāvjiem, Tartu Universitātes un izveidoti jauni kontakti ar Lodzas Universitātes kolēģiem. Īstenotas skolas vizītes un Hamburgas modeļa reliģiskās izglītības nodarbību vērojumi un tikšanās ar Ziemeļvācijas Ev. luteriskās baznīcas atbildīgajām amatpersonām profesionālās izglītības jautājumos. Raisījās interesanta diskusija par otrā līmeņa profesionālo studiju programmu veidošanas un īstenošanas principiem. Skolēnu pašu iekārtots Reliģiskās izglītības kabinets un izveidoti mācībām nepieciešamie uzskates līdzekļi. 2)      Laikā no 21.05.2018. līdz 26.05.2018. atrados Lēvene, Beļģija ar uzdevumu Studentu grupas vadība dalībai starptautiskā projektā "Sacred Spaces, Rituals and Texts in European Teacher Education.". Īstenota dalība projektā "Sacred Spaces, Rituals and Texts in European Teacher Education.", vadot reliģijas un ētikas, topošo fizikas skolotāju Jāni Putni. Apmeklēti projekti, kuru ietvaros transformēta vide garīgās pilnveides atbalstam un vides mākslas objekti Brigē, Ģentē, Lēvenē, Loozā, Limburgā. Projekta ietvaros notika starpaugstskolu un starppaaudžu diskusijas par garīgo tradīciju atbildi mūsdienu mainīgajai pasaulei un to ilgstspējas nodrošinājumu. Radās iespēja apkopot pozitīvos piemērus pētniecības projekta vajadzībām. Stiprinātas starptautiskās sadarbības saites ar augstskolām Īrijā, Vācijā, Holandē un Beļģijā.   “Bezpajumtnieks Jēzus” pie Romas katoļu baznīcas Brigē ( vairāk par idejas autoru:  https://www.sculpturebytps.com/large-bronze-statues-and-sculptures/homeless-jesus/ ) un vides mākslas objekts “lasīšana starp rindām” (vairāk par šo projektu: https://www.archdaily.com/298693/reading-between-the-lines-gijs-van-vaerenbergh ) Projekts ļāva ieraudzīt jauns, inovatīvas iespējas teorijas un prakses vienībai studiju programmu īstenošanā. Piedalījos un sagatavoju prezentāciju starptautiskam semināram “3rd Annual International Symposium on Religion & Theology 28-31 May 2018, Athens, Greece”. Prezentācijas nosaukums: Interreligious dialogue and Sustainable development in the context of contemporary education. Prezentācijas ietvaros izstrādāti starpreliģiju dialoga un ilgtspējas koncepti, kas kļūs par pamatu izglītības darbības pētījumam projekta ietvaros. Viens no dalības pēcdoktorantūras atbalsta programmā papildus ieguvumiem, ir iespēja iepazīt citas kultūras un iekļauties ārpus sava līdzšinējā profesionālo kontaktu loka tīklojumos. Tā arī šoreiz – iepazīti kolēģi no Dienvidāfrikas, Anglijas, Indijas u.c valstīm. Publicitātes pasākumu kopas ietvaros 18.06.2018. īstenots projekta publicitātes pasākums daloties pieredzē un pētījuma projekta rezultātos un atziņās Teoloģijas un reliģijpētniecības doktorantu seminārā LU. https://www.tf.lu.lv/projekti/teologijas-un-prakses-mijattiecibas-ilgtspejiga-starpkulturu-un-starpreligiju-dialoga/01052018-13082018/ Viens no pētījuma rezultātiem, kas aprobēts vairākās starptautiskās konferencēs aprakstīts publikācijā Waxman izdevuma Researach on Religious and Spiritual Education 12. sējumā New international studies on religions and dialogue in education: “Religious competence and the new national curriculum of Latvia. Current developments.”