Doktorantūras skolas dalībnieki arī apguva praktiskās iemaņas lauka darbu apstākļos. Foto no personīgā arhīva

Šī gada 12.-16. septembrī LU Ģeogrāfijas un Zemes zinātņu fakultāte organizēja starptautisko doktorantūras skolu “Metodes un rīki augsnes stāvokļa un funkciju novērtējumam dažādos mērogos: augsnes sistēmas – no lauka līdz modelim (kūdras augšņu izpēte, kartēšana, statistiskās analīzes un modelēšana)”.

Šī starptautiskā doktorantūras skola galvenokārt bija paredzēta doktorantiem un maģistrantiem, kā arī jaunajiem zinātniekiem, lai sniegtu iespēju un iesaistītos pilnā pētniecības procesā, lai pilnveidotu zināšanas par kūdras augšņu pašreizējā stāvokļa un telpiskās izplatības novērtēšanu dažādos mērogos, kas nepieciešams turpmākai ilgtspējīgai apsaimniekošanai, politikas veidošanā un lēmumu pieņemšanā.

Doktorantūras skolas ietvaros norisinājās teorētiskās lekcijas un zinātniskās literatūras analīze un izvērtēšana, kurā piedalījās augsnes zinātnē vadošie zinātnieki un akadēmiskie mācībspēki no Latvijas Universitātes Ģeogrāfijas un Zemes zinātņu fakultātes, ietverot šādas nozīmīgākās tēmas:

  • Kkūdras augšņu izplatība un veidošanās apstākļi pasaulē un Latvijā, to izmantošana, funkcijas, siltumnīcefekta izraisošo gāzu emisijas, politika un likumdošana;
  • kūdras augšņu noteikšana un klasificēšana atbilstoši dažādām augsnes klasifikācijas sistēmām;
  • kūdras augšņu kartēšana un novērtēšana dažādos mērogos;
  • kūdras augšņu modelēšana: galvenie izaicinājumi, metodes, piemēri.

Doktorantūras skolas dalībnieki apguva praktiskās iemaņas lauka darbu apstākļos (piemēram, kartēšana, augsnes paraugu ievākšana), kā arī praktiskajās nodarbībās laboratorijās saistībā ar kartēšanas un modelēšanas metožu apgūšanu (piemēram, augsnes karšu veidošana, ĢIS datu bāzes izveide, datu telpiskā un statistiskā analīze). Noslēgumā iegūtie rezultāti tika prezentēti un apspriesti saistībā ar augsnes veidošanās faktoru un procesu novērtēšanu, kā arī ilgtspējīgu augsnes izmantošanu un teritoriālo plānošanu.

Doktorantūras skolas mērķis - iepazīstināt ar pilnu izpētes procesu (literatūras izvērtēšanu, lauka darbu apstākļiem, laboratorijas darbiem, datu sagatavošanu un analīzi, iegūto rezultātu interpretāciju).

Doktorantūras skolas uzdevumi - pilnveidot zināšanas par:

  • kūdras augsnēm un to saistīto apsaimniekošanas politiku Latvijā un pasaulē;
  • kūdras augšņu kartēšanas iespējām dažādos mērogos un to apsaimniekošanas potenciālajiem risinājumiem;
  • praktiskajām iemaņām saistībā ar kūdras augšņu noteikšanu un kartēšanu lauka darbu apstākļos;
  • iegūtās informācijas analīzi saistībā ar kūdras augsnēm, karšu sagatavošanu un kūdras augšņu telpisko modelēšanu, kā arī CO2 emisijām.

Doktorantūras skola tika organizēta Eiropas starptautiskās kopīgās izpētes HORIZON programmas “Eiropas mēroga ietvara izveide ilgtspējīgai lauksaimniecības augsnes apsaimniekošanai klimata pārmaiņu kontekstā – EJP SOIL” ietvaros, kurā Latviju pārstāv Latvijas Universitātes Ģeogrāfijas un Zemes zinātņu fakultāte. Šīs programmas vispārējais mērķis ir lauksaimniecībā izmantojamās zemēs nodrošināt ilgtspējīgus augsnes apsaimniekošanu, kas sekmētu klimata pārmaiņu ierobežošanu un sabiedrības nodrošināšanu ar pārtiku ilgtermiņā.

Plašāka informācija par EJP SOIL: https://ejpsoil.eu/

Share