LU rektors uzrunā auditoriju
TALIS 2024 pirmo rezultātu konference. Foto: Toms Grīnbergs, LU Komunikācijas departaments

Šodien, 7. oktobrī, Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) un Latvijas Universitāte (LU) konferencē iepazīstina ar Starptautiskās mācību vides pētījuma TALIS 2024 cikla pirmajiem rezultātiem. Jaunais pētījums konstatē vairākas pozitīvas izmaiņas skolotāja profesijā Latvijā salīdzinot ar 2018. gadu – ievērojami samazinājies skolotāju īpatsvars, kuri darbā izjūt lielu stresu, un ievērojami palielinājies skolotāju īpatsvars, kuri ir apmierināti ar darba samaksu. Taču nākuši klāt jauni izaicinājumi – skolotāji vēlas labāk apgūt jaunās tehnoloģijas, bet skolu direktori ziņo par grūtībām piesaistīt skolotājus.

Pasaulē lielāko starptautisko salīdzinošo pētījumu par skolotājiem – Starptautisko mācību vides pētījumu TALIS (Teaching and Learning International Study) īsteno Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (OECD). Latvija piedalās pētījuma pamatmodulī, kas apkopo 7.–9. klašu skolotāju un skolu direktoru viedokļus. 2024. gada pavasarī uz TALIS jautājumiem atbildēja 215 Latvijas skolu 4088 skolotāji un 213 skolu direktori. Pateicoties Latvijas dalībai TALIS pētījumos 2013. un arī 2018. gadā, ir iespēja salīdzināt pēdējo gadu izmaiņas un tendences skolotāja profesijā. 

Pētījums palīdz nodrošināt dialogu starp skolotājiem un politikas veidotājiem

Izglītības un zinātnes ministre Dace Melbārde uzsver: “Latvijas dalība TALIS pētījumā ir ļoti nozīmīga – šis starptautiskais pētījums, kas aptver gandrīz 50 valstis, apkopo skolotāju un skolu direktoru viedokļus, izceļot galvenās tendences pedagoga profesijā. Pirmo reizi pētījumā iekļauti arī dati par mākslīgā intelekta izmantošanu skolotāju darbā. TALIS rezultāti būs vērtīgs ieguldījums kvalitatīvas un ilgtspējīgas izglītības politikas veidošanā. Liels paldies Latvijas skolotājiem un direktoriem par atsaucību, kā arī Latvijas Universitātes un OECD pētniekiem – par ieguldīto darbu šī nozīmīgā pētījuma īstenošanā!”

Skolotāja profesijā paaudžu nomaiņa nenotiek ātri 

Pieredzējušu skolotāju īpatsvars ir augsts – Latvijā 62 % skolotāju ir ar vairāk kā 20 gadu mācīšanas pieredzi, Lietuvā to rādītājs vēl augstāks – 66 %, Igaunijā – 49 %. Salīdzinājumam, OECD valstīs vidēji tādi ir 37 % skolotāju. Jauno skolotāju (ar piecu gadu vai mazāku mācīšanas pieredzi) Latvijā ir 13 %, OECD vidēji 18 %. Lietuvā šādu skolotāju īpatsvars ir vēl zemāks – 9 %, savukārt Igaunijā 18 %. Latvijā lielākais jauno skolotāju īpatsvars ir lielo pilsētu skolās – 17 %, mazākais – lauku skolās 12 %. 

Liela daļa pedagoģijas profesionāļu ir pirmspensijas vecumā, kā arī drīzumā dodas pensijā, tādēļ Latvija līdzīgi kā daudzas citas OECD valstis mērķtiecīgi piesaista citu

Share