Projekta nosaukums: Tikumiska izaugsme draudzības sekmēšanai: Dziļas draudzības un morālās attīstības mijiedarbības teorētiska izpēte

Projekta numurs: LU-BA-ZG-2024/1-0028

Projekta vadītājs (zinātnieks (profesors)): Manuels Fernandess-Gonsaless

Projekta īstenošanas termiņš: 01.09.2024.-28.02.2026.

Projekta kopējais finansējums: 69 060,00 EUR

Projekta mērķis: Šī fundamentālā pētījuma mērķi ir: (1) izstrādāt jaunu, uz transcendentālās antropoloģijas principiem balstītu morāles teoriju par draudzību kā tikumiskās audzināšanas mērķi; un (2) izveidot teorētiskos pamatus šīs morāles teorijas pielietošanai empīriskajos pētījumos un tikumiskajā audzināšanā

Projekta rezultāti: iesniegta publikācija – 2, iesniegts projekta pieteikums – 1, 10 labāko zinātnisko darbu apkopojums par morālo izglītību un draudzību latviešu valodā – 1

01.04.2025. – 30.06.2025.

2025. gada pavasarī turpinājās konceptuāls literatūras apskats par draudzību un morālo izaugsmi, kā arī tika uzsākta jaunās draudzības teorijas akadēmiskā diskusija. 30. maijā projekta vadītājs uzstājās ar referātu “The ‘person of moral growth’” EBEN 2025 pētnieciskajā konferencē Minhenē, Vācijā. Šajā laika posmā notika arī sagatavošanās simpozijam “The caring person” (AME konference, Tamperē, 7.–9. augusts), tostarp klātienes tikšanās ar kolēģiem Minhenē (28.–30. maijā) un Vīnē (24.–26. jūnijā).

Maija beigās tika iesniegts zinātniskais raksts “The interplay between deep friendship and moral development” LU izdevniecībā publicējamam krājumam “Human, Technologies and Quality of Education – 2025”. Turpinās darbs pie cita raksta, kas tiks prezentēts AME konferencē augustā, un paredzēts iesniegt publicēšanai līdz augusta beigām. 

No 4. līdz 10. aprīlim projekta vadītājs devās uz Ovjedo (Spānija), lai izpētītu draudzības teorijas pārnesi izglītībā. Tika apmeklētas trīs skolas, kurās ieviestas dialogiskas izglītības metodes, un notika sarunas ar skolēniem, skolotājiem un brīvprātīgajiem. Iegūta aktuālā literatūra un audzināšanas rokasgrāmatas.

Jūnijā draudzības tēma tika apspriesta skolotāju seminārā Rīgas Katoļu ģimnāzijā (25 skolotāji) kopā ar doktoranti Baibu Molniku. Tāpat projekta pamatideja tika prezentēta RIIMC tālākizglītības programmās 30. aprīlī un 7. maijā.

Projekta vadītājs piedalās “Horizont Europe” projekta “CIVIC+” izstrādē par pilsonisko draudzību un tikumisko audzināšanu. Darbs pie pieteikuma norit sadarbībā ar LU IAC nodaļu, iesniegšanas termiņš – 16. septembris.

Tika turpināts darbs pie starptautiska rakstu krājuma sagatavošanas, atlases pēdējais posms plānots AME konferences laikā. 

Zinātniskā izplatīšana notika arī digitālajā vidē – 15.05.2025. tika izveidots jauns ieraksts blogā “Arete School” par komandējumu uz Spāniju, 30.05.2025. tika izveidots Facebook ieraksts par iesniegto zinātnisko rakstu, un 15.06.2025. tika ievietota informācija “Arete research” mājaslapā par dalību EBEN pētnieciskajā konferencē Minhenē.
 

01.01.2025. – 31.03.2025.

Šajā ceturksnī tika turpināts zinātniskās literatūras pārskats sadarbībā ar kolēģiem no Latvijas, UK, Slovākijas, un Spānijas, kā arī izmantojot Scispace Premium rīku. Tika arī uzsākta starptautisko ekspertu zinātniska apspriede par “Draudzības persona” (Person of friendship) teoriju, kā rezultātā tika pieteikta (31.01.2025) un apstiprināta simpozija “The caring person: Interpersonal friendships as a basis for mutual care” organizēšana, ko vadīs projekta vadītājs ievērojamā Association of Moral education konferencē, kas notiks Tamperē augusta sākumā. 

Projekta pamatnostādnes tika prezentētas LU 83. starptautiski zinātniskajā konferencē (30.01.2025) referātā “A conceptual study on the role of friendship and moral growth for enhancing social equality at school”. Paredzēts līdz aprīļa beigām iesniegt zinātnisku rakstu publicēšanai konferences rakstu krājumā. Zinātnisko diskusiju atziņas no konferences tiek integrētas jaunās draudzības koncepcijas izstrādē.

Zinātniskais raksts “Person of friendship - What means a person of moral growth in a transcendental anthropology perspective?” tiks daļēji prezentēts kopā ar līdz autori prof. Kleio Akrivou (UK) divās zinātniskajās konferencē - maijā beigās Minhenē un augustā sākumā Tamperē. Raksta iesniegšana paredzēta līdz augusta beigām, lai varētu bagātināt teorētisko koncepciju ar atzinām no zinātniskajām diskusijām. 

Draudzības teorijas pamatnostādņu pārnese izglītībai tika apspriestas elektroniski ar ekspertiem no CREA. Diskusiju pamatā tika plānota skolu apmeklēšanu aprīlī, kurās tiek īstenotas draudzības vidi sekmējošas aktivitātes īpaši iekļaujošās skolās Oviedo (Spānijā). Draudzības teorijas pārnese izglītībai tika arī apspriesta 10.01.2025 ar doktora grāda pretendenti Baiba Molniku, kuras pētnieciskais darbs saistās ar draudzīgās vides veidošanos skolās, lai samazinātu vardarbību. 

Projekta vadītājs tika aicināts piedalīties kā LU pārstāvis Horizont Europe pieteikuma sagatavošanā par pilsonisko draudzību un tikumisko audzināšanu. Projekta pieteikumu vadīs kolēģi no Slovākijas un tajā piedalīsies vēl UK (Jubilee centre, Birmingemas universitāte), Spānijas (Universidad Francisco de Vitoria) un Itālijas (Universidad de Bari). Viens no pieteikuma teorētiskās pamatnostādnes balstās uz draudzības teoriju, kas tiek izveidota šajā projektā. Konkursa sludināšana notiks maijā un iesniegšana – līdz 2025. g. septembrim. 

Balstoties uz zinātniskās literatūras pārskats tiek pakāpeniski apzināti piemērotākie zinātniskie raksti projektā iecerētā rakstu krājuma izveidei sadarbībā ar starptautisko partneru tīklu. Informācija par pēdējām projekta aktivitātēm tika ievietota “Arete research” mājas lapā, un jauns ieraksts tika izveidots blogā “Arete School”. Projekta pamatideja tika prezentēta RIIMC organizētajās tālākizglītības programmās skolotājiem janvārī (RIIMC telpās, 25 skolotāji) un martā (Rīgas Āgenskalna pamatskolā, 30 skolotāji), kā 4. februārī Rīgas Valsts Vācu ģimnāzijas trīsdesmit 10. klases skolēniem sadarbībā ar klases audzinātājs Francisco Nunez.

01.09.2024.- 31.12.2024.

Projekts ir vērsts uz draudzības un morālās izaugsmes konceptuālo un praktisko aspektu izpēti. Projekta sākumposmā aktivitātes koncentrējas uz teorētiskās bāzes izveidi, zinātnisku publikāciju sagatavošanu un starptautiskās sadarbības veicināšanu. 

Teorētiskā izpēte, akadēmiskās diskusijas un publikāciju sagatavošana.
Tika veikts plašs literatūras apskats, izmantojot mākslīgā intelekta iespējas, kas palīdzēja izveidot teorētisko bāzi par konceptu “Draudzības persona” (Person of Friendship). Teorija tika regulāri apspriesta ar starptautiskiem ekspertiem, tostarp Reading universitātes profesori Kleio Akrivou, ar kuru tika sagatavots sākotnējais zinātniskā raksta variants “Person of friendship - What means a person of moral growth in a transcendental anthropology perspective?” publicēšanai starptautiskā indeksētā žurnālā. Savukārt, zinātniskās diskusijas ar Latvijas ekspertiem secinājumi publicēti žurnālā “Zinātnes Vēstnesis”. Vienlaikus tiek apkopoti labākie darbi par saistību starp tikumisko izaugsmi un draudzību, lai izveidotu rakstu krājumu latviešu valodā.

Starptautiskā sadarbība un nākotnes plāni
Projekta ietvaros veidoti kontakti ar starptautiskiem pētniekiem, piemēram, no Trnavas Universitātes (Slovākija), Andalūzijas Loyolas Universitātes, La Riohas Starptautiskā universitāte un Ņujorkas Universitāte. Tiek iecerēts organizēt simpoziju "Association of Moral Education" konferencē Tamperē 2025. gada augustā, ar mērķi sagatavot pieteikumu turpmākajiem pētniecības projektiem šajā jomā. Informācija par projektu tika ievietota arī LU “Arete research” mājas lapā un blogā “Arete School”.