Latviešu valodas aģentūra (LVA) izdevusi monogrāfiju "Lingvodidaktika. Latviešu valoda 1.-6.klasei" metodisko līdzekļu sērijā "Sākumskolas un pamatskolas skolotājam", kuras autores ir Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas (RPIVA) profesore, Latvijas Universitātes (LU) pasniedzēja Zenta Anspoka un LU profesore Sarmīte Tūbele. Zinātniskā monogrāfija ir veltīta sākumskolas un pamatskolas skolotājam, lai dotu ierosmi risināt dažādus jautājumus latviešu valodas mācīšanas un mācīšanās procesā.

Izdevums "Lingvodidaktika. Latviešu valoda 1.-6.klasei" sastāv no piecām daļām. Pirmajā daļā ir sniegts latviešu valodas kā mācību priekšmeta 1.-6. klasē vispārīgs raksturojums: valodas mācību procesa funkcijas, lingvodidaktiskā pieeja, kā arī latviešu valodas mācību mērķa, uzdevumu un satura izvēles psiholoģiskie un lingvodidaktiskie nosacījumi to savstarpējā saistībā, mācību satura sakārtojuma principi, pēctecības nodrošināšana valodas pamatprasmju jeb runas darbības veidu apguvē. Piedāvāti arī praktiski ieteikumi latviešu valodas mācību programmu un tematisko plānu veidošanai, mācību līdzekļu un citu resursu izvēlei. Otrajā daļā raksturotas psiholoģijas un pedagoģijas teorijas par jaunākā skolas vecuma bērnu un pusaudžu vispārīgās attīstības pazīmēm; lingvodidaktiķu, psiholingvistu, sociolingvistu, speciālo pedagogu un logopēdu atziņas par iepriekš nosaukto vecumposmu bērnu valodas un runas attīstību mūsdienu kultūrvidē un to ietekmi uz latviešu valodas mācību procesu. Trešajā daļā analizēts latviešu valodas mācību saturs 1.-6. klasē, aplūkota tā apguves virzība, piedāvātas metodes, metodiskie paņēmieni, mācību organizācijas formas tekstveides, teikuma mācības, vārda mācības procesā, lai skolēns pakāpeniski apgūtu komunikatīvo kompetenci, kā arī pilnveidotu emocionāli vērtējošu attieksmi pret valodu. Ceturtajā -  aprakstīta skolēna latviešu valodas mācību sasniegumu vērtēšana. Piedāvāti arī ieteikumi pārbaudes darbu veidošanai, kā arī analizētas skolēna valodas un runas nepilnības un sniegti ieteikumi to samazināšanai. Piektajā daļā pievērsta uzmanība mērķtiecīgai latviešu valodas plānošanai citu priekšmetu apguvei.
Caurviju uzmanība veltīta tādiem jautājumiem, kas aktualizējušies tieši pēdējos gados etniski un lingvāli dažādās klasēs. Piedāvāti ieteikumi darbam īpašās situācijās: apvienotajās klasēs, ar mazākumtautību skolēniem, ar skolēniem, kuriem ir īpašas spējas vai speciālas vajadzības. Monogrāfiskais izdevums paredzēts ne tikai latviešu valodas skolotājiem, bet arī universitāšu un pedagoģijas augstskolu pamatizglītības skolotāju profesionālo studiju programmu studentiem un citiem interesentiem.

Share