Pateicoties EEZ un Norvēģijas grantu programmas projektam “Mobilitāte politikas zinātnē un socioloģijā” (EEZ/NFI/S/2015/024) vairākiem LU Sociālo zinātņu fakultātes politikas zinātnes un socioloģijas nodaļas mācībspēkiem, tai skaitā arī man, bija iespēja šī mācību gada pavasara semestrī doties pētniecības un pieredzes apmaiņas braucienā uz Oslo un Akeršūsas augstskolas Sociālo zinātņu fakultāti (Oslo, Norvēģija). Kaut arī jūnija beigās tur ir tikpat kluss, kā LU, jo studenti jau maijā beiguši mācības (un atsāks 15. augustā), bet vairums mācībspēku atvaļinājumos, pieredzes apmaiņā izdevās veiksmīgi iepazīt gan to, kā ir organizēts mācību darbs maģistra studiju programmās (kas man bija svarīgi kā socioloģijas maģistra studiju programmas direktorei), gan sastapt vairākus pētniekus, kuri strādā mani interesējošās pētniecības jomās.

Teksta autore: LU SZF Socioloģijas nodaļas asociētā profesore un SPPI vadošā pētniece Baiba Bela


Pateicoties EEZ un Norvēģijas grantu programmas projektam “Mobilitāte politikas zinātnē un socioloģijā” (EEZ/NFI/S/2015/024) vairākiem LU Sociālo zinātņu fakultātes politikas zinātnes un socioloģijas nodaļas mācībspēkiem, tai skaitā arī man, bija iespēja šī mācību gada pavasara semestrī doties pētniecības un pieredzes apmaiņas braucienā uz Oslo un Akeršūsas augstskolas Sociālo zinātņu fakultāti (Oslo, Norvēģija).  Kaut arī jūnija beigās tur ir tikpat kluss, kā LU, jo studenti jau maijā beiguši mācības (un atsāks 15. augustā), bet vairums mācībspēku atvaļinājumos, pieredzes apmaiņā izdevās veiksmīgi iepazīt gan to, kā ir organizēts mācību darbs maģistra studiju programmās (kas man bija svarīgi kā socioloģijas maģistra studiju programmas direktorei), gan sastapt vairākus pētniekus, kuri strādā mani interesējošās pētniecības jomās.

 

Oslo un Akeršūsas augstskolas Sociālo zinātņu fakultāti veido piecas nodaļas, socioloģijai tuvākā ir Sociālā darba, bērnu labklājības un sociālās politikas nodaļa, kurā ir apmēram 90 darbinieku un 1250 studentu bakalaura, maģistra un doktora līmenī. Tostarp arī starptautiska, starpdisciplināra maģistra programma par sociālo labklājību un veselības politiku, kurā studē jaunieši no visas pasaules. Būtiskākā atšķirība no mācību darba organizācijas LU ir mazāks kursu un kontaktstundu skaits (piemēram, semestrī ir trīs kursi, katrs 10 ECTS, kuros kontaktstundas variē no 24 līdz 40 h),  nozīmīgs grupu darba īpatsvars un noslēguma rakstiskais eksāmens var ilgt no 6h auditorijā līdz individuālam rakstiskam uzdevumam, kurš jāveic mājās nedēļas laikā. Savukārt būtiskākā atšķirība valsts finansējuma regulējumā ir tā, ka studējošā kredīts tiek dzēsts, ja studijas tiek sekmīgi pabeigtas.

 

Fakultātes darbinieki, kurus sastapu, pamatā strādā pētniecībā kādā no 14 fakultātes pētījumu grupām. Līdzās starptautiskiem projektiem, arī Norvēģijas valdības finansētie granti veido nozīmīgu pētniecības budžeta īpatsvaru. Mana interese bija saistīta ar SPPI īstenotās valsts pētījumu programmas SUSTINNO projektu par sociālo ilgtspēju un sociālajām inovācijām, tādēļ uzmanību pievērsu pētījumiem par sociālo politiku un nabadzības mazināšanu.  Piemēram, viens no lieliem starptautiskiem projektiem, kas tiek īstenots piecās valstīs, ir vērsts uz nabadzības un kauna sasaistes izpēti, lai izstrādātu rekomendācijas efektīvākām nabadzības mazināšanas programmām. Savukārt kā lokāla pētījuma piemēru varu minēt ilgstošo bezdarbnieku darbā iekļaušanas programmas efektivitātes izpēti. Ilgstošais bezdarbs ir nozīmīga problēma arī attīstītās un turīgās valstīs.  Vairākos pētījumos secināts, ka parasti atbalsts un iekļaušanas programmas ir pārāk īslaicīgas, šauri specifiskas un periodiskas, lai būtu efektīvas. Minētā programma ilga divus gadus, bet rezultativitātes rādītāji ir līdzīgi (īsākām programmām - ap 5-6%, šai programmai - apmēram 10% dalībnieku ir atraduši darbu), kas apšauba līdzšinējos pieņēmumus un liek meklēt citus skaidrojumus šādu programmu zemai efektivitātei.

 

Pieredzes apmaiņas brauciena laikā tika identificētas vairākas pētījumu tēmas, kurās  Norvēģijas un Latvijas kolēģiem ir līdzīgas intereses, būtiskas iestrādes un pieredze, kā rezultātā var veidoties veiksmīgi kopīgi pētījumu projekti nākotnē. Tuvākais sagaidāmais rezultāts - rudenī socioloģijas un sociālā darba maģistra programmās varētu viesoties daži vieslektori, patlaban tiek veikti sagatavošanās priekšdarbi.

 

Dalīties