• Disleksijas izpausmes veidi 
  • Vajadzības studiju procesā
  • Līdzcilvēku atbalsts 
  • Ieteikumi 

Disleksijas izpausmes veidi

Disleksija ir daļējs, specifisks lasīšanas procesa traucējums, kas izpaužas kā grūtības zilbes sapludināt vārdos, lai ātri un precīzi lasītu tekstu. Šie traucējumi saistīti ar izmaiņām galvas smadzeņu neirobioloģiskajā funkcionēšanā, kas traucē apgūt raitu lasīšanu. Tādēļ lasīšanā bieži tiek pielaistas kļūdas un lasīšana prasa lielāku piepūli, nekā pārējiem cilvēkiem. Mēdz būt arī rakstīšanas grūtības - disgrafija. Tās ir rakstīšanas nepilnības, kad tiek izlaisti burti, jaukta burtu kārtība.

Disleksija nav saistīta ar cilvēka intelektu. Lielākai daļai cilvēku, kam ir specifiski lasīšanas traucējumi, intelekts ir vidējs vai augstāks par vidējo līmeni. Dislektiķiem ir labā līmenī attīstītas vizuāli-telpiskās, mākslinieciskās un problēmu risināšanas spējas. Daudzām izcilām personībām bijusi disleksija, kas apstiprina to, ka disleksija netraucē gūt panākumus zinātnē un mākslā.


Vajadzības studiju procesā

Studentiem, kuriem ir disleksija, studijās ir nepieciešams papildu laiks rakstu un pārbaudes darbu veikšanai. Iespēju robežās pārbaudījumus ieteicams kārtot mutiski, kas pirms tam jāsaskaņo ar pasniedzējiem. Lekcijas var ierakstīt diktafonā, bet arī tas ir iepriekš jāsaskaņo ar pasniedzējiem.


Līdzcilvēku atbalsts

Lai studiju gaitā gūtu labāku sapratni un atbalstu no līdzcilvēkiem, var aprunāties ar studiju biedriem par savām grūtībām, izstāstot par ierobežojumiem, ar kuriem sanāk saskarties. Studiju biedriem var īsi atklāt to, tieši kāda veida palīdzība tev varētu noderēt. Tā var izvērsties arī par iespēju satikt cilvēku ar līdzīgām grūtībām un apmainīties ar pieredzi.
Dažus jautājumus vajadzētu pārrunāt arī ar pasniedzējiem, piemēram, jautājumu par iespēju veikt audioierakstus lekcijās. Pirms studiju uzsākšanas vēlams būtu informēt universitāti par savām vajadzībām. Augstskolā, Studentu servisā ir pieejamas arī konsultācijas, kurās var gūt dažāda veida atbalstu.


Ieteikumi

Veicot lekciju pierakstus vai konspektējot, ieteicams pierakstīt tikai svarīgāko, galveno domu. Labāk atrast vietu, kur ir visērtāk mācīties, savu “stūrīti”, kur ir pietiekami kluss un iespējams koncentrēties. Studiju darbu vieglāk organizēt, izmantojot plānotāju - tas palīdzēs atcerēties darbu nodošanas termiņus, eksāmenu datumus, var pierakstīt arī svarīgus telefona numurus. Mācīšanās procesā, ieteicams dažādot šo procesu – ja pusstundu tiek veikti pieraksti vai apgūta literatūra, nākamajā pusstundā labāk izkustēties – pagatavot tēju vai kafiju, vai izvest pastaigāties suni.

Īpaši svarīgi ir apmeklēt katra priekšmeta pēdējās lekcijas, jo pēdējā lekcijā pasniedzēji, iespējams, raksturos eksāmena norisi, pastāstīs, kuriem jautājumiem jāpievērš pastiprināta uzmanība.